PR
"De kunde ha varit mer öppna från början"
Publicerad: 27 januari 2011, 12:41
Ebba Hultkvist, pr-konsult på Westander, tycker att Ikea och Ingvar Kamprad har hanterat Uppdrag Gransknings avslöjanden bra, men att de kunde ha varit mer öppna tidigare för att undvika spekulationer.
LF
Linus Fremin
Ebba Hultkvist. Foto: Westander.
I går sände Uppdrag Granskning sitt omskrivna program om Ikea och Ingvar Kamprad där det kom fram ny uppgifter om företagets bolagsstruktur och Kamprads inflytande över bolaget.
Programmet såg av 1,5 miljoner tittare och medierna har skrivit mycket innan och efter att programmet sändes.
Ebba Hultkvist, pr-konsult på Westander, tycker att Ikea har skött mediehanteringen bra.
– Först och främst måste jag säga att Ingvar Kamprad är en otroligt skicklig varumärkesbyggare och Ikeas starka varumärke gör att företaget tål att granskas utan att varumärket behöver påverkas. I detta fall tror jag inte att Ikeas varumärke skadas överhuvudtaget så länge inget ytterligare kommer fram, säger hon.
Vad kunde de ha gjort bättre?
– Det är jättebra att de nu efteråt går ut med information och en chat på hemsidan och så vidare. Men det Ikea och Ingvar Kamprad kunde ha gjort bättre var att de under själva inspelningen kunde ha varit mer tillmötesgående.
– Enligt vad som sades i programmet spelades programmet in under ett halvår och det gav ju Ingvar Kamprad alla möjligheter att träda fram och prata. Men istället blev han i reportaget överraskad efter en fest och han gav ju som synes inte ett så bra intryck. Om Ikea hade vågat vara öppna tidigare hade man kunnat undvika det.
Varför var de inte mer öppna under inspelningen tror du?
– Det är svårt att spekulera i . Många gör sig tyvärr otillgängliga när de ätsätts för medial granskning. Att Ikea inte var mer öppna tidigare skapar onödiga spekulationer som de kunde ha undvikit.
– Däremot har de hanterat det väldigt bra i efterhand och det är ju också viktigt att komma ihåg att det inte handlade om lagbrott eller fusk, utan snarare om skatteplanering och hemlighetsmakeri. Men det kommer ju en del två så vi får se vad vi får reda på då.
Som sagt handlar det inte om något lagbrott eller fusk, tror du att det finns en risk att Ikea själva gör grejen större än vad den är genom att nu efteråt vara så öppna och skicka ut pressmeddelanden?
– Jag förstår vad du menar, men när det handlar om Uppdrag Granskning och deras mediegenomslag tycker jag inte det. Om man är tyst bäddar det bara för massor med spekulationer. Genom att prata öppet om granskningen avdramatiserar de det hela, säger Ebba Hultkvist.
Nästa vecka kommer Uppdrag Granskning att visa en andra del av sin granskning sv Ikea. Programmet igår hade 1,5 miljoner tittare enligt MMS, vilket är det bästa tittarantalet i Uppdrag Gransknings tioåriga historia.