Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

De ska återta PK-begreppet

Publicerad: 28 Augusti 2014, 13:14

Nina Åkestam, Brita Zackari och Andres Lokko är några av namnen i en grupp som vill återta PK-begreppet. Formgivarna Parasto Backman och Hanne Lindberg är initiativtagare och ligger också bakom utformningen av kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Musse HasselvallNina ÅkestamAndres LokkoBrita Zackari

Kampanjen inleds idag och initiativtagarna menar att PK är ett begrepp som framförallt används som skällsord i debatter och kommentatorsfält.

Här anser man att "svartmålandet" innebär att man ser den som PK som någon som enbart vill vara korrekt för att göra andra till lags.

Här menar gruppen att PK snarare är det "finaste vi har".
"...att vara PK innebär en ambition att inte vilja diskriminera och marginalisera, och att vara för demokrati, jämställdhet och mänskliga rättigheter. Något att vara stolt över", skriver man.

Gruppen menar att PK används av högerextrema, rasistiska, sexistiska och homofoba krafter som ett vapen mot de krafter i samhället som vill försvara demokratin.

"Effekten av att bli kallad PK är förminskande, debatten avslutas, argument från den som utnämnts till PK tas inte på allvar."

Gruppen vill nu relansera begreppet PK med dess rätta innebörd.

"Vi utgår inte från den negativa definitionen och lägger inte energi på att gå i försvar mot de 'politiskt inkorrekta' – och när tillräckligt många använder sig av begreppet med dess positiva innebörd, så upphör PK att fungera som ett förminskande skällsord."

Gruppen menar också att det finns andra exempel där man har lyckats förändra innebörden av ett begrepp och nämner hbtq-rörelsen och ordet bög.

Första steget i kampanjen går ut på att introducera hemsidan samt att via sina ambassadörer nå ut med budskapet i sociala medier.

Gruppen kör även en affischkampanj.

Hela kampanjen är partipolitiskt obunden.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.