Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

De ska lansera brittiskt apotek i Sverige

Publicerad: 24 februari 2011, 14:01

Sedan avregleringen av apoteksmarknaden råder närmast ett krig i pillerbranschen. Inom kort etablerar sig ännu en aktör: Brittiska Boots. Cohn & Wolfe tar hem jobbet som pr-byrå för apotekskedjan.


Ämnen i artikeln:

Marta KarlqvistCohn & Wolfe

Marta Karlqvist, vd för Cohn & Wolfe.

Brittiska Alliance Boots gick i januari ut att man kommer etablera sig i Sverige.  De första apoteken invigs under mars månad och de närmaste åren planeras för 100 apotek runt om i landet. Nu står det klar att Cohn & Wolfe får pr-uppdraget för lanseringen som omfattar både företags- och marknadskommunikation i syfte att både etablera varumärket i Sverige samt stötta de enskilda apoteken.

– Vi är jätteglada att få vara del av Boots Sverigelansering. De har både en spännande affärsmodell med entreprenörer som driver apoteken och en bredd av produkter som andra apotek inte kan jämföra sig med, säger Marta Karlqvist, vd för Cohn & Wolfe i en presskommentar.

Sedan avregleringen av apoteksmarknaden i förra årsskiftet medieinvesteringarna eskalerat. Apotekens medieinvesteringar landade på omkring 300 miljoner kronor brutto för helåret 2010, enligt Sifos reklammätningar.

Alliance Boots är Europas största apoteksaktör. Man har också ett stort utbud av egna hälso- och skönhetsprodukter, som till exempel No7, Botanics och Soltan.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Marta KarlqvistCohn & Wolfe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.