Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

De ska utse Årets lobbyist

Publicerad: 31 Oktober 2016, 12:59

Kristina Axén Olin, Johan Såthe och Karin Hallgren är tre av jurymedlemmarna.

Foto: Montage

För 20:e gången utser Resumé Årets lobbyist. Vem det blir avgörs av en namnkunnig jury, med bred erfarenhet från politikens och påtryckarnas värld. Glöm inte att nominera ditt bidrag.


Ämnen i artikeln:

Johan SåtheResuméÅrets lobbyist

Vem som blir Årets lobbyist avslöjar vi strax före jul. Ge ditt förslag till vem/vilka som har utfört det mest effektiva påtryckararbetet under 2015. Skicka in din nominering! Skriv gärna lite om personen eller organisationen och vilka resultat kampanjen har gett. Senast den 25 november till: lobbyist@resume.se.

Här är juryn:
Kristina Axén Olin, styreleledamot, PA-byrån Hegeli, m.m, fd borgarråd M, Stockholm.
Jenny Lindahl, chef, Arena Opinion, fd infochef V, konsult Hill & Knowlton.
Janne Sundling, reporter Dagens Samhälle, grundare av Årets lobbyist.
Karin Hallgren, kommunikationschef LRF Mjölk, förra årets vinnare.
Johan Såthe, chefredaktör Resumé.

FAKTA/Årets Lobbyist
Vår definition: En påtryckare som försöker driva fram beslut gynnsamma för dem själva eller deras uppdragsgivare. Lobbyisten kan vara enskilda medborgare, organiserade intressen eller grupper såväl som företag. Årets lobbyist bör ha agerat i en avgränsad fråga, och dennes agerande bör ha lett till resultat, i form av politiska beslut eller direkta utfästelser om beslut.

Här är alla tidigare vinnare
1996: Helena Karlén, Ecpat, för kampanj för skärpt lagstiftning mot barnporr.
1997: Martin Borgs, kampanj "Rör inte min radio".
1998: Henrik Westander, Svenska Freds, för kampanj mot vapenexport.
1999: Jonas Birgersson, Framfab/Bredbandsbolaget, kampanj för bredbandsutbyggnad.
2000: Anders Selin, RFSL, kampanj för partnerskapslag.
2001: Lars-Gunnar Tannerfors, Svenska vägföreningen, kampanj infrastrukturlyft.
2002: Hugo Andersson, Yrkesfiskarna, kampanj mot torskfiskestopp.
2003: Theodor Paues, Svenskt Näringsliv, kampanj för arbetskraftsinvandring.
2004: Ann-Therése Enarsson, A Non Smoking Generation, kampanj för rökfria krogar.
2005: Sören Sehlberg, MHF, kampanj alkolås.
2006: Ulf Lindberg & Irene Fällström, Almega, skatteavdrag för hushållsnära tjänster.
(Ingen vinnare 2007.)
2008: Johan Thor, GlaxoSmithKline, kampanj: alla flickor erbjuds vaccin mot livmoderhalscancer.
2009: Allan Larsson, styrelseordf. Lunds universitet. För lobbykampanj för att placera europeisk neutronforskning i Lund (ESS).
2010: Helene Öberg, Makalösa föräldrar, lobbying för nya regler för tillfällig föräldrapenning.
2011: Cateringföretagaren Mats Eriksson (Momsbloggen) och Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, (nu Visita) för kampanjen för sänkt restaurangmoms.
2012: Göran Forssberg, styrelseordf. Nyköping-Östgötalänken, för kampanj som gav budgetlöften om dubbelspår Sthlm–Linköping.
2013: Elisabeth Thand Ringqvist, Företagarna, för kampanjen mot förslaget att företagare skulle lämna månadsrapporter om anställda.
2014: Eva Östling, vd Visita för kampanjen "Dubbelstöten" inför valet 2014. Socialdemokraternas planerade höjning av momsen på restaurangmat togs bort i budgetförslaget.
2015: Karin Hallgren. LRF Mjölk. Efter mångårigt träget arbete lyckades LRF:s team lyfta frågan om svenska mjölkbönders situation.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.