Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

De skarpaste kommunikatörerna jobbar inte längre bara på byrå

Publicerad: 24 Februari 2020, 09:03

Johanna Lindskog Lindell.

Allt fler företag lockar människor från topprankade byråer, och det kommer växa. Det skriver Johanna Lindskog Lindell i ett blogginlägg.


Ämnen i artikeln:

Inhouse

Inhousebyråer blir allt vanligare då fler företag nu vill ha spetskompetens inom kommunikation inom sina egna väggar, mycket för att ledtiderna förkortas. Därför är det inte heller särskilt konstigt att fler byråmänniskor går över till kundsidan.

Det som dock är konstigt är de människors inställning som jag pratat med på byråsidan. Det menar att de skarpaste kommunikatörerna jobbar på byråer, inte direkt hos företagen. Nja, det låter snarare som ett desperat klagande.

Idag krävs snabbhet, och företag vill ha full kontroll över sitt varumärke. De vill inte vänta in proaktivitet eller agerande. Förstå mig rätt, jag menar inte att alla byråer sitter på händerna, men ett inhouse-team har ett försprång i tid och full inblick i varumärket.

Borta är de dagar då företag hade tid att förbereda ett uttalande i samband med en kris. Timmar har komprimerats till minuter och agerande och kommunikation måste ske med eftertanke. En dom i den sociala sfären sker snabbt och skoningslöst.

Till sist, den röda tråden för de personer som anser att de bästa experterna sitter på byråsidan, är också de som aldrig har jobbat på kundsidan. De har inte allt för sällan en förlegad syn om att jobba inhouse är platsen dit gamla kommunikatörer går för att dö.

Sanningen är att fler företag lockar människor från topprankade byråer, och det kommer växa. Framförallt får de människorna ofta mer synlighet och i många fall också mycket bättre betalt.

Läs fler av Johanna Lindskog Lindells blogginlägg här. 

Johanna Lindskog Lindell

Ämnen i artikeln:

Inhouse

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.