Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

De surfar på pr-vågen

Publicerad: 28 november 2008, 19:25

Peter Sahlberg och Jens Holmer hade båda toppjobb i kommunikationsbranschen. Men deras passion var surfing. Nu har de lämnat kontorsjobben bakom sig. Däremot drar de stor nytta av pr-kunskaperna i arbetet med egna företaget Surfakademin.


Peter Sahlberg och Jens Holmer driver Surfakademin.

Peter Sahlberg var den första som anställdes på pr-byrån Sund kommunikation. Han har också under en kort tid varit pr-chef på MTG. Jens Holmer var vd på varumärkesbyrån Label BBDO. Men trots spännande jobb var det något annat som lockade.

– Jens och jag har sedan vi träffades på Hawaii under mitten av 90-talet pratat om att konceptualisera våra tankar och ideer kring att sprida den glädje som surfing ger oss. För tre år sedan föll alla bitar på plats och vi grundade Surfakademin., säger Peter Sahlberg.

Affärsidén bakom Surfakademin är att erbjuda ett helt paket för de som är intresserade av sporten. Bolaget fixar resa, boende och kurs. De har också valt ett brett tilltal.

– Vi ser surfing som en folksport snarare än en extremsport. Det är också tydligt på våra resor där barnfamiljer, tonåringar och 40-åriga banktjänstemän lär sig surfa, säger Jens Holmer.

När bolaget startades för tre år sedan var budgeten tajt. Några stora pengar för marknadsföring fanns inte. Däremot hade de två grundarna sin kunskap om pr och varumärken gratis tillhand.

– Vi har hela tiden utvecklat konceptet genom att driva varumärket framåt. Utvecklingen är också pr-driven. När man jobbar som konsult kommer man ofta in för sent och ska skapa pr om något som inte är en nyhet. Nu skapar vi tjänster som fungerar pr-mässigt.

Peter Sahlberg surfar i Costa Rica.

Hur har ni jobbat?
– Vi har pin-pointat ett antal journalister. Sedan gäller det att vara trovärdig och skapa en bra relation. Sedan är surfing ganska tacksamt att jobba med pr-mässigt om det är rätt paketerat.

I år kommer drygt 400 åka med på Surfakademins resor. Och i dagarna kunde bolaget notera sin 1000:e resenär. På frågan om de nu kan leva gott på verksamheten svarar Peter Sahlberg lite svävande.
– Vi är helt klart på rätt väg.

Och medierna följer gärna med på redan. Magasinen Res, Escape och IForm kommer i kommande nummer att skriva om bolaget. I nästa vecka är man med i Lilla Sportspegeln på SVT. Hittills i år har det lilla bolaget lyckats få in 23 artiklar i 20 medier.

Fakta: Surfakademins mediegenomslag i år

SvD - stor feature om svenska surfscenen, största artikeln om svensk surfing i svensk dagstidning. Surfakademin är talespersoner för sporten.

Östgöta Correspondenten - feature på fyra sidor på en av våra deltagare - Surfakademins nämns rikligt.

Outside - maffigt reportage (två dubbeluppslag) om vårens Maldiverna-tripp

Cosmopolitan - artikel om Surfakademins destinationer

Edge Magazine - stort reportage om Surfakademins surfcamp i Biarritz (dubbeluppslag)

Café.se - bloggar om Surfakademins Maldiverna-tripp.

Göteborgs Posten - Therese Alshammar droppar trippen med Surfakademin som en stor inspirationskälla inför OS-satsningen.

Surfing - testimonial från Costa Rica-deltagare (en helsida)

VW-magasinet - stort reportage om Surfakademin (två dubbeluppslag)

Äventyrliga Familjer - stort reportage om surfing i Costa Rica (tre uppslag)

Nordic Surfers Mag – maffig artikel om longboard med bilder på Jens och Peter från Surfakademins destinationer, foto credit Surfakademin samt artikel skriven av Peter.

Elle - artikel om Surfakademins destinationer

Surfing - skriver både om Surfakademins teamrider longboard-modell och om high performance-veckan i Biarritz med Nordens bästa surfare.

RES - artikel om franska surfkusten - Surfakademin nämns vid flera tillfällen

Transition - en åttasidig färgsprakande reseskildring om vårens tripp till Maldiverna.

Nordic Surfers Mag.se - skriver om Surfakademins hi performance vecka

Malmö Högskolas studenttidning - skriver om Surfakademins surfcamps i BTZ

Transition.se -  uppmärksammar Surfakademin Art.

Sportguiden - skriver om Surfakademins hi performance vecka

Resume.se skriver om pr-strategin bakom Surfakademin

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.