Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

De tar det personligt

Publicerad: 16 september 2010, 14:01

En använder ”Forrest Gump”, en har slagit svenskt rekord i dörrknackning, en tredje har en specialimporterad dansk cykel och en fjärde ska ta sig barfota in i riksdagen. Personvalskampanjerna är något av partiernas testbana för kampanjknep. Men det är svårt att bli inkryssad i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Maud Olofsson

truefalse

För att bli personvald krävs att en kandidat blir kryssad av minst åtta procent av de som röstar på partiet i valkretsen. För storstadskandidater från stora partier betyder det att det är näst intill omöjligt att bli inkryssad. Till valet 2014 sänks gränsen till fem procent, men det är ändå för högt menar många.
– Centerpartiet, Miljöpartiet och Folkpartiet ville gå ned ännu mer. Jag tycker att det skulle vara noll, säger Elisabeth Thand Ringqvist. Hon står som femma på Centerpartiets lista i Stockholms stad och har lämnat jobbet som rådgivare åt Maud Olofsson för att kampanja inför valet.

Socialdemokraten Sven-Erik Bucht blev en nationell kändis när han som kommunalråd i Haparande lyckades övertyga Ingvar Kamprad att placera ett IKEA-varuhus där. Nu driver han personvalskampanj i städer och byar i Norrbotten. Fast inte just nu.
– Jag är på älgjakt nu, fast bara i två dagar. Jo, det går att värva röster här i jaktlaget också, säger han lågt för att inte skrämma bort älgen.

Han behöver runt 6 500 kryss för att ta sig in.
– Men jag och många med mig bedömer att jag kan klara det. ”Om någon i Norrbotten ska klara det är det Bucht”, sade två statsvetare, säger han.

Kampanjen är enklast tänkbara, Sven-Erik Bucht åker runt och träffar folk.
– Jag har träffat och pratat med 10 000–15 000 norrbottningar under sommaren. Och alla känner igen mig, vet vad jag står för. De kommer fram och vill prata.
Hans enda kampanjkostnad är bensinen, som han betalar själv.

Mer av reklamtänk finns hos Skånemoderaten Göran Montan som tar ”Forrest Gump” till hjälp för att säkra en plats i riksdagen. Han sitter i riksdagen i dag. Men när partiet tog listan i valkretsen halkade han ned en position och står i dag på fjärde plats. Hans valaffischer är pastischer på film­affischerna för ”Forrest Gump”, ”Gran Torino” och ”Rocky”.
– Det behövs något som skapar uppmärksamhet, som sticker ut. Om du sticker ut kommer folk ihåg dig, säger Leo de Bruin, som är kampanjledare för Göran Montans kampanj.
Göran Montans finansierar själv sin valkampanj. Hur mycket som satsas vill inte Leo de Bruin avslöja, men säger att det är ”en summa som inte alla skulle ha råd med”.

Elisabeth Thand Ringqvist har samlat in runt 50 000 kronor till sin kampanj. Det räcker till ”Kryssa Elisabeth #5”-affischer, ett pussel som hon delar ut, en Rösta Elisabeth-ringsignal till mobiler och aktiviteter runt valstugorna i Stockholm.
– Jag jobbar mycket med nätverksmöten. Vänner och vänners vänner bjuder mig hem till dem eller till sina nätverksmöten för att prata politik. Totalt har jag runt 25 kampanjmedarbetare som verkar ideellt för min kampanj. Lite är det en Obamaeffekt, folk har upptäckt att det här är ett kul och direkt sätt att engagera sig politiskt, säger Elisabeth Thand Ringqvist. För henne räcker det med cirka 3 000 kryss för att bli personvald.

Mattias Sundin, FP-kandidat, har sedan länge knackat dörr i hemstaden Norrköping. Nyligen slog han svenska rekordet i dörrknackning när den magiska gränsen 10 000 hushåll passerades.
– Nu är jag runt och lägger flygblad hos dem som jag har besökt. Jag och en lokal social­demokrat har också åkt på debatturné­ på en tandem­cykel. Tyvärr fick vi punka rätt tidigt, säger Mattias Sundin. Fast en trofé var när han tog hem politik-SM i ”Starcraft 2”.

Mattias Sundin har varit en flitig besökare i USA under deras valkampanjer.
– Vi har mycket att lära av dem. Och att det är så mycket direktkontakter till exempel genom dörrknackning i årets val har vi inspirerats till av dem.

Gör Folkpartiet ungefär samma resultat i Östergötland som förra valet behöver han runt 1 400 kryss. Kampanjen finansierar han med lite pengar från partiet och i övrigt själv.

Caroline Szyber står som sjätte namn på Kristdemokraternas lista i Stockholms stad. Hon syns på affischer, men den främsta kampanjkanalen är sociala medier.
– Jag lade upp en strategi för att synas där tidigt. Det handlar om att vara tillgänglig som politiker, jag ser till att upp­datera informationen och svarar alltid på frågor som kommer in via min blogg, Facebook eller Twitter, säger Caroline Szyber.

I vanliga fall är hon politiskt sakkunnig i regeringskansliet, men tar ut semester för att kampanja.
– Jag är också ute mycket på skolor och på debatter. Och jag har inte råd att tapetsera stan med affischer, men mina är strategiskt placerade. Det är kul att vara med så här och bygga sitt personliga varumärke­, säger hon.

Socialdemokraten Serkan Köse står på plats 25 på partiets valsedel i Stockholms län. Med hjälp av en video med Dogge Doggelito hoppas han komma in. Den kandidat vars Europavalskampanj många pratade om är S-kandidaten Evin Cetin från Södertälje. Nu gör hon ett nytt försök.

I Europavalet ställde hon partimetoderna på ända när hon gjorde pizzerior till valbyråer. När andra kandidater har haft semester har hon i sommar besökt över 100 pizzerior i Stockholms län och träffat förorternas folk.

Hon har som 14:e namn på listan ingen ”säker” plats. Det krävs runt 15 000 kryss.
– Ska partierna växa behöver de locka folk med olika bakgrund. Jag har ena foten i det etablerade Sverige, men tappar aldrig fotfästet i Parabol-Sverige, säger Evin Cetin.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Maud Olofsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.