Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Debattbråket blir kampanj

Publicerad: 13 Augusti 2014, 09:20

Skärmdump från tadettillbaka.se

I söndags fick Vänsterpartiets Ali Esbatis liknelse kring RUT-anställda som tjänstefolk Centerns Martin Ådahl att gå i taket. Sen i går kväll släppte Centerpartiet kampanjsajten tatillbakadet.se i samarbete med reklambyrån For sure.


Ämnen i artikeln:

Val 2014CenternSVTVänsterpartiet

Under söndagens jobbdebatt i SVT hettade det till ordentligt när Ali Esbati kallade RUT-anställda för tjänstefolk. I sändningen krävde Centerpartiets chefsekonom Martin Ådahl att vänsterpartisten skulle ta tillbaka uttalandet.

Sent på tisdagskvällen lanserade Centern kampanjsajten tatillbakadet.se. Partiet har utvecklat sajten tillsammans med sin byrå For sure.  

– Många blev upprörda av Ali Esbatis föraktfulla uttalanden om RUT-branschen i SVTs jobbdebatt. Martins Ådahl reaktion fick brett stöd. Vi vill ge människor möjlighet att ta ställning och reagera. Och vi vill sätta ljuset på vänsterns märkliga motstånd mot RUT, säger Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar till Resumé.

Vad har ni fått för reaktioner?
– Positivta förutom den vanliga svansen av twittervänster så klart, det är ju deras jobb att tycka så. Vi har väldigt många väljare med oss i den här frågan. Folk gillar RUT. Det skapar jobb och nya småföretag. Ofta av kvinnor och utlandsfödda som många gånger går från arbetslöshet. Samtidigt som RUT underlättar vardagen för många människor. Hur kan det vara dåligt?   H

Hur viktigt är det att vara snabbfotade med kampanjbudskap i denna valrörelse?
– Mycket viktigt. Medielogiken ser ut så idag med sociala medier och deadline 24/7. Man behöver både ha en långsiktig plan och en beredskap att agera blixtsnabbt. Vi försöker jobba "proaktivt reaktivt".

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.