Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

"Den värsta krisen i järnvägens historia"

Publicerad: 22 februari 2010, 11:51

Den värsta krisen i den svenska järnvägens historia. Så beskriver presschefen Dag Rosander snöovädret som nu gör att en stor del av tågen nu står stilla.


Dag Rosander, presschef på SJ.

Det är hårt tryck på SJ som idag ställt in ett stort antal tåg på grund av snön och kylan. Och igår gick hemsidan ner.
– Det var helt enkel för hög belastning och då är vi ändå vana vid mycket trafik, säger presschefen Dag Rosander.
– Nu har vi löst det och försöker också fylla upp med mycket folk som svarar i telefon.

Ett av problemen för SJ är att de har kundrelationen, men att det är Banverket som ansvarar för att spåren ska vara snöfria.
– Vi får inte köra tågen även om vi vill. Men jag vet att Banverket nu har två tusen personer ute för att skotta bort snön. De kör all-in.

Även på press- och informationsavdelningen är trycket hårt.
– Det ringer duktigt nu och det är därför vi kallat till en presskonferens i eftermiddag. Vi ska försöka neutralisera lite av informationsbehovet.

Har ni också ökat bemanningen?
– Ja vi har lagt om vår organisation med extra resurser för att kunna svara på mediernas frågor.

Hur ser dina arbetsdagar ut?
– Det har varit ganska intensivt sedan jul. Det blir lite helg- och kvällsjobb. Det här är en extrem situation, i Stockholm är det den tuffaste vintern sedan 1825 och då fanns ju inte järnvägen, så det här är den värsta krisen i järnvägens historia.

Dag Rosander hoppas att den kalla vintern ska starta en diskussion om att uppgradera det svenska järnvägsnätet. Idag är har flera sträckor bara enkelspår och in till storstäderna uppkommer det flaskhalsar.
– Vi vill gärna ha ett separat snabbtågsnät för Stockholm, Göteborg och Malmö. Hade det funnits idag så hade en del av problemen inte uppstått.

I veckan väntas mer snö. Så det lär bli ännu en tuff vecka på SJ.
– Det är de rapporterna vi får från SMHI och Banverket. Men sedan hoppas jag på att det blir vår.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.