Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Deportivo bakom pr-succén med twitterklänningen

Publicerad: 2 Juli 2013, 16:06

Comviqs och Crossing Borders twitter-klänning har skapat stor massmedial uppmärksamhet. TV4 har gjort ett inslag och drygt 40-talet medier har plockat upp nyheten. Deportivo ligger bakom pr-succén: – Det har blivit en stor snackis och det var såklart syftet, men det är också fantastiskt att se ungas engagemang med tankar om alltifrån bostadsfrågor till integration, säger Sandra Andersson, projektledare för Twitter-klänningen hos Deportivo.


Ämnen i artikeln:

Deportivo

Deportivos Jämställdhetstest på Twitter för Crossing Borders fick stor uppmärksamhet under Almedalsveckan förra året.

Nu verkar Deportivo ha lyckats skapa en ny snackis – Twitterklänningen:
– Vi ville lyfta fram att Almedalsveckan styrs av medelålders kvinnor och män, men att det finns massa ungdomar i vårt land som har olika åsikter men som inte får chansen att göra sina röster hörda i Almedalen, säger Sandra Andersson.

Hon känner sig inte bara stolt över projektet, utan tycker också att det riktigt spännande med ett företag som Deportivo är att man ena gången kan utveckla ett Jämställdshetstest på Twitter och en annan gång hålla på med ett helt annorlunda projekt där man skapar en Twitter-klänning från scratch:

– Vi stod med lödkolvar i händerna och massa sladdar, säger Sandra Andersson.

Hon berättar att klänningen är utrustad med LED-lampor och bygger på avancerad teknik som gör att tweets och sms kan visas tydligt på bäraren. Klänningen har direktuppkoppling mot nätet:

– Den som hashtaggar twitterklänning förs in i vårt system med en moderator där man får chansen att få upp just sitt budskap på klänningen, säger Sandra Andersson.

Deportivo har också byggt en kampanjsajt där alla tweetsen rullar.

Det låter ändå som att klänningen bygger på avancerad teknik?
– Jo, det gör den och mig veterligen är det första gången som led-plagg används i ett opinionsbärande syfte, säger Sara Andersson.

Arbetsgrupp:
Ida Östensson, grundare, Crossing Boarders
Oliver Carrá, Project Manager, Comviq

Deportivo:
Stefan Ronge, Creative Director,
Sandra Andersson, Project Manager,
Mattias Ronge, PR Strategist
Arvid Dyfverman, Art Director and Photographer
Carl Platon, Interactive Art Director and Photographer
Anders Hallén, Chief Innovation Officer
Patrik Hedmalm, DeveloperHenrik Baecklund, Digital Strategist
Mårten Hedbom, Creative
Sofie Segerborg, PR-konsultJennie knutsson, PR-konsult

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Deportivo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.