Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Deportivo bakom Unicefs jobblarm

Publicerad: 15 Maj 2014, 09:17

Igår slog riksmedia upp stort att över hälften av alla föräldrar i Sverige tar mejl och samtal kopplat till jobbet efter arbetstid. Larmet kommer från Unicef. Nu tar man nästa steg tillsammans med Deportivo och hjälper anställda att jobbsäkra mobilen.


Ämnen i artikeln:

DeportivoUnicefRädda Barnen

”Hur har du det? Är det dags att låsa jobbet i telefonen och leka i stället?”

Det är budskapet från Unicef i kampanjen där man ska ”jobbsäkra mobilen”.

Unicef  hävdar att över hälften av alla föräldrar i Sverige kollar jobbmejl och  tar jobbrelaterade samtal efter ordinarie arbetstid.

Två tredjedelar  upplever också att det krävs att man är tillgänglig i mobilen efter  jobbet.

Undersökningen fick stor spridning i media igår och togs bland annat upp av Tv4-nyheterna.
–  Gränsen mellan arbete och fritid har blivit diffus. Vi arbetar  samtidigt som vi är med våra barn. Att arbetsgivare behöver titta extra  noggrant på hur hemmajobb påverkar barnens situation står klart, säger  Lotta Linden på Unicef Sverige i en kommentar.

Unicef går nu ut i ett initiativ där man vill lyfta frågan om företagens ansvar när det gäller sådana krav.

Här  menar Unicef att barnrättsprinciperna innebär att det är företagens  ansvar att se till att verksamheten inte påverkar barnen negativt –  Unicef, Rädda Barnen och FN enades om tio barnrättsprinciper för företag  år 2011.

Unicef har med hjälp av Deportivo tagit fram appen Unicef  PlayTimer, som innebär att man låser mobilen från jobb när man är med  sina barn.

Rent praktiskt fungerar appen så att man kan ställa in  antalet minuter som man vill låsa mobilen från jobbuppgifter när man  leker med sitt barn.  

Man identifierar också sitt barn genom  ansiktsigenkänning.

Om du rör mobilen under den period som du har  ställt in går ett larm igång. Det enda sättet att få larmet att sluta  tjuta är att identifiera sitt barn genom just ansiktsigenkänning.

–  Barn kan påverkas av företag på många olika sätt. I en del länder  tvingas barn att arbeta och i uppkopplade länder som Sverige händer det  att barnen inte får tillräcklig uppmärksamhet från sina föräldrar på  grund av att mobilen är i vägen, säger Lotta Linden, chef  för företagssamarbeten på Unicef Sverige i en kommentar.

Deportivo gör också budskapet extra tydligt genom att låta 68 dagisbarn invadera ett kontor i reklamfilmen för appen.

Yougov ligger bakom undersökningen som omfattar 1 000 föräldrar med barn mellan 0-12 år.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.