Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Deportivo går som tåget

Publicerad: 6 februari 2013, 08:41

Den digitala pr-byrån Deportivo har fått en rad nya kunder från och med årsskiftet – Rebtel, MTV, Systembolaget, Unicef och åtta norrortskommuner i Stockholm: – Vi ser bara glada moln på horisonten just nu, säger Mattias Ronge, vd på Deportivo.


Ämnen i artikeln:

RebtelMattias RongeDeportivoMTGUnicefSystembolaget

Deportivo håller på att färdigställa sitt bokslut och nu står det klart  att bolaget passerar tio miljoner kronor i byråintäkt för förra  räkenskapsåret – 10,6 miljoner kronor.  Detta är en ökning med 30 procent jämfört med 2011.

Vinsten ökar också kraftigt – från cirka 1,5 miljoner kronor 2011 till 2,1 miljoner kronor under 2012:
– Vi  har bara funnits i tre år och är idag tolv anställda. Det känns kul att  vi har lyckats öka vinsten samtidigt som vi hela tiden har rekryterat  ny personal, säger Mattias Ronge, vd på Deportivo.

Han menar att  Deportivo var tidigt ute med att integrera sitt pr-arbete med digital  kommunikation, vilket i sin tur är en starkt bidragande orsak till  byråns positiva utveckling:
– Vi har även kunnat visa upp skarpa case i och med detta och vi hamnade på sjätte plats hos 100-Wattaren. Och då är vi ju ändå en  pr-byrå, säger Mattias Ronge.

Han menar att en stor skillnad mellan just  pr-byråer och reklambyråer är att den förstnämnda kategorin aldrig kan  ta ett utrymme för givet, utan att man är van att slåss om varje  spaltcentimer:
– Reklambyråer är jätteduktiga på att vara kreativa  inom ett givet utrymme, medan en publicering i DN eller DI fungerar som  ett lackmustest för oss. Det vill säga om en stressad redaktionschef  hakar på borde även idén hålla för att spridas digitalt, säger Mattias  Ronge.

Han nämner bland annat Twee-Q-kampanjen för Crossing Borders, som har spridits till 100 länder.

Twee-Q står för Twitter Equality Quotient och är ett mått på hur ofta man retweetar män respektive kvinnor:
– Vi valde att sikta in oss på världens största pågående samtal, Twitter, för att undersöka hur jämställda samtalen egentligen är, säger Mattias Ronge.

Deportivo ser också ut att gå mot en ljus utveckling framöver.

Byrån  börjar arbeta med en rad nya kunder från och med årsskiftet – MTV,  Systembolaget, Unicef, åtta norrortskommuner i Stockholm samt Rebtel.

Systembolaget handlar om att arbeta med pr och strategisk kommunikation:
–Vi  har tidigare arbetat med Ann Thérese Enarsson då hon var på IQ – hon idag är  chef för Systembolagets samhällskontakter. Men vi har precis  startat upp arbetet, säger Mattias Ringe

Deportiva ska också hjälpa  MTV att marknadsföra ett nytt programformat.

Byrån räknar också med ett  antal uppdrag för de åtta norrortskommunerna i Stockholm eftersom man  kom etta inom kategorin sociala medier och tvåa inom webbkommunikation.

Unicef,  som ju bland annat finns på världslaget Barcelonas tröjor, och  ip-telefonibolaget Rebtel ställer dock helt andra typer av krav på Deportivo:
– Rebtel  blir vår första kund med ett uttalat internationellt fokus. Bolaget har  ungefär 80 procent av sin marknad i USA, säger Mattias Ronge.

Vad ni ser för eventuella orosmoln på horisonten?
– Vi ser bara fluffiga och glada moln än så länge, säger Mattias Ronge.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.