Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Deportivos twitter-klänning gör succé internationellt

Publicerad: 12 Juli 2013, 09:32

Comviqs och Crossing Borders twitter-klänning blev en stor snackis på årets Almedalsvecka. Nu börjar klänningen få internationell uppmärksamhet också.


Ämnen i artikeln:

Deportivo

– Vi kände att vi hade ryggen mot väggen eftersom vi hade stor framgång med Jämställdhetstestet för samma kund förra året, säger Deportivos vd Mattias Ronge. Klänningen uppstod ur den pressen.

Nu har Twitterklänningen börjat få internationell uppmärksamhet också. Tidningen Fast Company skriver om den, liksom ett antal nyhetssajter.

– Det känns som om våra idéer är ute och reser mer än vad vi är, säger Mattias Ronge. Men det finns ett stort intresse för vad som händer med digital PR i Sverige och Skandinavien. Det märker vi inte minst när vi pratar med våra utländska kunder och kontakter.

Deportivo hade inte riktigt klart för sig vilket genomslag twitterklänningen skulle få. Men när det visade sig att ett 70-tal svenska medier skrev om den förstod de att det hade tagit fram något speciellt.

– Det var oerhört roligt att göra något fysiskt, säger Mattias Ronge. Vi startade ju med app-undersökningar som blev framgångsrika och då är det lätt att man fastnar i det som man vet fungerar. Det är förödande för kreativiteten så vi har bestämt oss för att ta ut svängarna i det vi gör.

Men att bygga en twitterklänning visade sig vara en ganska besvärlig process. Och farlig.

– Vårt största problem var att se till att batteriet inte exploderade, säger Mattias Ronge. När man inser att kunden ska bära klänningen och att det finns en risk att den exploderar, så ser man till att tänka extra mycket på säkerheten.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Deportivo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.