Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Deras pr-byrå ska hjälpa svenska varumärken att lyckas i USA: ”Måste vara ännu tydligare med sin egen story”

Publicerad: 16 juni 2022, 09:14

Delägarna Lisa Agerman, Edit Brunner och Malin Eklund.

Lisa Agerman, Edit Brunner och Malin Eklund startar Second Home PR och Commerce i Los Angeles. För Resumé berättar de varför det är rätt tajming att etablera sig i USA just nu.


Ämnen i artikeln:

NyheterPR-Byråer

Under 2010-talet har svenska bolag som Klarna, Nicks, Oatly, Hästens och Spotify gjort avtryck på andra sidan Atlanten. Med utgångsåunkt i Los Angeles drar poddprofilen Malin Eklund, Lisa Agerman (H&M) och Edit Brunner (tidigare Sverigechef för Splay) igång pr-byrån Second Home PR och Commerce som ska hjälpa svenska bolag att få genomslag på den amerikanska marknaden.

Ebjudandet sträcker sig från marknadsföring, försäljning, varumärkesskydd, juridisk konsultation, försäkringar och hjälp med finansiering. Detta möjliggörs genom det kontaktnät av experter som trion tillskansat sig under tiden de har drivit bolag på marknaden.

– Men vi förmedlar inte bara en extern kontakt, utan vi är med steg för steg i hela etableringsprocessen tillsammans med kunden. säger Edit Brunner.  

Inledningsvis kommer byrån att inrikta sig på mode och retail. Second Home samarbetar redan med flera företag, däribland klädföretaget Power Woman och Her Platform Events, en serie event med kvinnor, grundat av den norska medieprofilen Tonje Kristiansen. Kontoret ligger i Los Angeles där grundarna bor, men ambitionen är att kunna hjälpa varumärken över hela USA.

Hur bygger ni lokal kännedom om de olika delstaterna?

– Research och egen erfarenhet. Lisa Agerman har varit expansionschef på HM med i princip hela USA som marknad, samt att Lisa och Malin (Un’Sweet reds. anm.)säljer sitt eget vinvarumärke i alla delstater och har fått en stor lokalkännedom genom det. Efter att ha bott länge i USA har vi mycket bra kontakter och känner att vi kan ge andra vår expertis.

I veckan har trion besökt Stockholm för att träffa alla de kunder som redan visat har intresse för verksamheten. Byråns plan är att inte dra på sig alltför stora fasta kostnader till en början. och vara snabbfotade. Verksamheten ska växa organiskt med uppdragen och kunderna. 

– Vi tackar inte tackar ja till alla förfrågningar vi får utan värderar varje kunds case utifrån deras potential i USA och vad vi realistiskt kan hjälpa till med. Vi jobbar också med samarbetspartners så att vi kan leverera en helhetslösning till kunden och snabbt få deras varumärken i rullning. 

Vilken ser ni som den största utmaningen för varumärken som vill etablera sig i USA?
Som varumärke måste man spetsa till sitt erbjudande och vara ännu tydligare med sin egen story och vad man erbjuder kunden, förutom produkten eller tjänsten. Marknaden är enorm och det finns mycket konkurrens. Sen kan man lyckas även med en mindre lanserings-budget, man måste bara vara smart med sin tid och sina pengar. 

Varför är det en bra idé att etablera sig i USA just nu?
– USA har ju varit otroligt nedstängt under Covid-19 men nu öppnar det upp igen. Människor är mer sugna än någonsin på att resa, shoppa och göra saker. Det är verkligen en helt ny energi nu, du kan ta på den! 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterPR-Byråer

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.