Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

”Det är alltid förlorarna som byter namn”

Publicerad: 25 augusti 2015, 11:30

Stefan Saidac ser risker med att Folkpartiets namnbyte kommer att kännas desperat

Kan ett nytt namn få fart på opinionssiffrorna? Varumärkesstrategen Stefan Saidac reder ut fallgroparna och framgångsfaktorerna med Folkpartiets strategi.


Ämnen i artikeln:

Folkpartiet

I dag rapporterade Expressen att Folkpartiets partiledning överväger att byta namn som en del av en större krisplan. Om två veckor kommer partistyrelsen att fatta beslut inför landsmötet den 20 november. Enligt tidningens källor ska namnbytet signalera att partiet ska förnyas.

Frågan om namnbyte har varit uppe på agendan tidigare i partiet, men nu ska diskussionen ha intensifierats. Varumärkesstrategen Stefan Saidac ser flera strategiska skäl till att Folkpartiet vill byta namn:

– Som politiskt parti har man alltid vissa skäl till ett namnbyte. Det kan uppstå en situation där namnet inte ligger rätt i tiden. Man är ängslig för opinionssiffror, namnet känns förlegat och står för gammal politik. Om man hittar indikationer till att ingenting blir bättre, då måste det ske något nytt, säger Stefan Saidac till Resumé.

Enligt uppgifter till Expressen handlar det om ett namnbyte till Liberalerna eller Liberala samlingspartiet som partiet hette fram till 1924. Att tydligare positionera sig som liberala genom ett namnbyte är inte ett garanterat framgångsrecept menar Stefan Saidac:

– Liberal är ett både positivt och negativt laddat ord. New Public Management som mött mycket kritik på senare år är exempelvis en liberal tanke. Det är inte säkert att ett sådant namnbyte skulle falla väl ut.

Tror du att namnbytet handlar om att signalera förnyelse?
– Det tycker jag låter rimligt, att skapa ett startskott för något nytt. Men då gäller det också att fylla partinamnet med innehåll eftersom det nya namnet kommer att dissekeras på kultur- och ledarsidor. Det får inte bli kejsarens nya kläder. Jag tror dock att partiet inte är dummare än att de har tänkt på detta. Ett nytt partiprogram vore exempelvis tänkbart.

Kan det vara ett sätt att distansera sig från Dansk Folkeparti som står för en annan politik?
– Jag vet inte hur välbekanta de svenska väljarna är med det partiet. Jag tror inte att det är en belastning, folk gör nog inte den kopplingen.

Hur lång tid kommer det att ta innan namnet sätter sig?
– Det är så klart en process som inte är gratis. Väljarna känner till Folkpartiet. Samtidigt kommer medierna att skriva om det nya namnet vilket skapar en automatisk etablering på ett annat sätt än förett företag.

Vad finns det för risker med ett namnbyte?
– Den största risken för ett politiskt parti är att politiken i sig inte upplevs som ny. Då blir det bara desperation, ett desperat försök att få publicitet. Eftersom detta är ett parti som haft problem under en längre tid så kan namnbytet framstå som desperat. Partiet blottar sina problem med förändring och det är alltid förlorarna som byter namn. Det är till exempel otänkbart att Sverigedemokraterna skulle byta namn idag.

Vilka fördelar kan partiet få om man förvaltar namnbytet väl?
– De kan få ett starkare gehör för sin politik och de belastas inte av gamla misstag på samma sätt. Samtidigt kan kärnfrågor och sanningar som tidigare uppfattades som gamla få ny uppmärksamhet och kännas fräscha. För att andas något nytt kanske det också krävs några förändringar i laguppställningen

Stefan Saidac tror att fler namnbyten inom svensk partipolitik inte går att utesluta.

– Det har ju diskuterats om Kristdemokraterna skulle byta namn. Vilken relevans har kristendomen i dag när alltfler går ur Svenska Kyrkan. Moderaterna är inte heller ett namn som säger särskilt mycket egentligen, även om många är välbekanta med det.

– Politiska namnbyten möter större mått av analys och reflektion. När Gomorron Världens panel med ledarskribenter diskuterar veckan i Sveriges Radio i helgen kommer det eventuella namnbytet definitivt att vara ett av ämnena. Det skulle aldrig ett företag som bytt namn bli. Det kommer att bli alltifrån analyser till politiska satirteckningar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Folkpartiet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.