Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

”Det är skrämmande”

Publicerad: 9 september 2013, 09:32

T-shirten som säljs av Urban Outfitters.

Klädbolaget Urban Outfitters säljer en t-shirt med texten ”Eat less”. Det upprör medieprofilen Cissi Wallin. – Det är skrämmande, säger hon till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Cissi Wallin

Cissi Wallin, programledare på Radio 1, har på Facebook lagt ut en bild från Urban Outfitters webbshop på tjej-t-shirten med det tryckta budskapet "Eat less".

–      Jag vet inte om man ska skratta eller gråta. Det är som ett dåligt skämt, säger Cissi Wallin om tröjan.

Hon menar att Urban Outfitters borde skärpa sig och ta ett större social ansvar.

–      Det är primärt unga människor som handlar hos dem, en del är i högriskzonen för ätstörningar. Det här spär ju på den hetsen. Det är konstigt för CSR har ju blivit så populärt – många företag har börjat ta ett etiskt ansvar. Det är synd att inte Urban Outfitters har hakat på där, säger Cissi Wallin.

Urban Outfitters butikschef på Biblioteksgatan i Stockholm säger till Resumé att t-shirten inte säljs i svenska butiker. Kollektionerna skiljer sig åt i USA och Europa och butikschefen hänvisar till huvudkontoret i London.

–      De säljer ju ändå t-shirten på nätet, det är ju jättemånga som handlar online nuförtiden, säger Cissi Wallin och fortsätter:

– Det är svårt att förstå tanken bakom, det kan inte finnas några bra förklaringar. Jag är trött på lama ursäkter.

Urban Outfitters har tidigare hamnat i blåsväder vid ett flertal tillfällen.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Cissi Wallin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.