Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

"Det komplicerade läget öppnar för mycket PA-affärer"

Publicerad: 15 september 2014, 09:12

Thomas Backteman.

Foto: Andreas Elgstrand.

Thomas Backteman hoppade av som kommunikationsdirektör för Swedbank under förra året och har jobbat ideellt med S valrörelse under ett halvår. Han tror att det komplicerade parlamentariska läget där Sverigedemokraterna har fått nära 13 procent av rösterna ger branschen mycket uppdrag inom Public Affairs.


Ämnen i artikeln:

AlliansenThomas BacktemanSwedbank

- Riksdagen får större inflytande i och med valresultatet och det kommer att bli fler och fler som behöver förstå hur diskussionerna sker i riksdagen, säger Thomas Backteman.

Han menar att vid tydliga majoritetsregeringar kan den sittande regeringen vara relativt säker på att få igenom sina beslut i riksdagen.

- Man kan konstatera att det nya politiska landskapet i Sverige är drivet av ett parti som har gjort ett bra resultat i valet – Sverigedemokraterna, säger Thomas Backteman.

S får visserligen bilda regering, men Thomas Backteman menar att ingen annan har gjort ett riktigt bra val.

- Vi kan däremot konstatera att S har gjort ett betydligt bättre val än sin huvudmotståndare Moderaterna, säger Thomas Backteman.

Han tror att Sverigedemokraternas stora framgångar har en rad orsaker, men räknar ändå inte med att en så stor andel är riktiga rasister.

Det har ju kommit fram att SD-toppar har skrivit anonyma inlägg på hatsajter om att man vill döda muslimer. Ändå får man 13 procent?
- För mig är en rasist någon som sorterar människor efter etniskt ursprung. Jag tror inte att cirka 13 procent av den svenska befolkningen har sådana uppfattningar, men det är nog nackdel hos den här gruppen när det kommer fram den här typen av åsikter, säger Thomas Backteman.

Han menar också att SD-resultatet är att uttryck för att man stör sig på etablissemanget och vad man ser som gängse uppfattningar.

- Jag tror att SD-väljare uppfattar det som att den politiskt korrekta maffian i Stockholm försöker styra vad människor ska tycka eller tänka, säger Thomas Backteman.

Han tycker ändå att partiernas ganska tydliga strategi att inte ta en diskussion med SD har varit rätt väg att gå.

- Det är svårt att övertyga väljare som anser att invandring är roten till allt ont eller som stör sig på etablissemanget. Tendensen har hela tiden varit att SD gynnas av att man diskuterar partiets frågor, säger Thomas Backteman.

Om man inte hade valt den strategin kunde SD ha fått ännu större andel av rösterna, resonerar Thomas Backtmena.
- Opinionsundersökningar har visat att det är en betydligt större andel än 13 procent som prioriterar integrationsfrågor, säger han.

Var SD:s resultat en chock?
- Ja, jag tror att många människor är djupt oroade över utvecklingen.

Hur ser du på SD:s vågmästarroll. Centerpartiet och Folkpartiet har ju deklarerat att man inte tänker bilda regering med Stefan Löfven?
- Stefan Löfven kommer att söka stöd för sina förslag i riksdagen och han kan bilda en minoritetsregering och ändå få igenom sina förslag genom uppgörelser med partier som C, FP och även V. Vi har faktiskt haft fyra år av en minoritetsregering även om Alliansen har uppträtt som om man vore en majoritetsregering, säger Thomas Backteman.

Hur tror du att klimatet för kommunikationsbranschen påverkas av en ny S-ledd regering?
- Det blir en ganska liten förändring. S vet att välstånd byggs av framgångsrika företag. Jag tror också att Stefan Löfven har en god förståelse för kommunikation eftersom han lever i en värld, och har gjort länge, där kommunikation är ett sätt att uppnå resultat, säger Thomas Backteman.

Precis som vid tidigare regeringsskiften räknar han med en rad övergångar till byråer.
- Det finns massa duktiga människor som har jobbat under en lång tid vid regeringskansliet som kommer att behöva nya arbetsuppgifter, säger Thomas Backteman.

Hur firade ni eller blev det ens firande?
- Jo, men jag tror att många med mig tycker att SD:s framgångar gav en hel del smolk i bägaren, säger Thomas Backteman.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.