Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

”Det upplevs som ett hån”

Publicerad: 29 december 2011, 11:42

SJ:s pressinformatör Sven-Ingvar Håkansson sågas för sina uttalanden i Rapport.

Foto: SVT.

SJ är trötta på ”tjatet” från resenärerna. Det säger pressinformatören Sven-Ingvar Håkansson i SVT:s Rapport. Nu sågas han av pr-konsulten Jenny Kölfors på Westander.


Ämnen i artikeln:

Jenny KölforsWestander

SJ kritiseras för att brista i informationen efter stormen Dagmar – då många tåg kraftigt försenats eller ställts in. I går i SVT:s Rapport slog SJ tillbaka.

– Varenda gång så är det ett väldigt tjatande om informationen, säger Sven-Ingvar Håkansson, pressinformatör på SJ, till SVT:s Rapport.

Han tycker att kritiken är orättvis.

– Vi tycker att nu har vi liksom ventilerat det här både ut- och invändigt och det har varit så mycket snack om detta med Dagmar, säger Sven-Ingvar Håkansson i inslaget.

– Alltid, varenda gång så är det ett väldigt tjatande om informationen. Även i fall där vi vet att vi informerat men att vi kommit med tråkig information.

Sven-Ingvar Håkansson sågas rejält för sina uttalanden av pr-konsulten Jenny Kölfors på pr-byrån Westander.

– Att gå ut i media och säga att man är trött på ”tjatet” är osmart som talesperson för SJ. För folk som suttit och väntat på tåget i flera timmar kan det upplevas som ett hån, säger Jenny Kölfors och fortsätter:

–  Det räcker ju att informera löpande. Han säger att de ventilerat det klart, men om så är fallet borde de se över sina informationsrutiner.

Om Sven-Ingvar Håkansson tagits i örat internt efteråt vet hon inte, men helt klart borde han agerat annorlunda, menar Jenny Kölfors.

–  Han borde i stället visa förståelse frustrationen och ta åt sig av kritiken, och berätta vad de har gjort för att förbättra informationen.

Uttalandena kommer i en tid då SJ:s varumärke är i gungning.

–  SJ kämpar med sitt förtroende och ett sådant här uttalande gör bara att tröskeln till att vinna över kunderna höjs. Det är en dålig karusell för SJ där tålamodet hos kunderna blir mindre.

– En sak gör han dock bra bra och det är att han meddelar att SJ jobbar för att ta reda på varfär Luleå-borna är mer missnöjda med SJ än andra för att komma tillrätta med problemet, säger Jenny Kölfors.

Snart är det åter upp till bevis för SJ.

– Nu är nästa storm på väg till väst-Sverige och det blir intressant att se hur SJ agerar och om de lärt sig av sina tidigare misstag, säger Jenny Kölfors.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Jenny KölforsWestander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.