Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Digitalt fokus på huvudansvarskampanj

Publicerad: 10 februari 2014, 14:08

Byggnads satsar digitalt med kampanjen huvudansvar

Byggnads lanserar en digital kampanj under namnet #huvudansvar. Den bygger på engagemang och delningar i sociala medier. – Vi vill att folk rent konkret ska känna att de gör skillnad, säger Sofia Ståhlspets, redaktör för digitala medier på Byggnads.


I drygt en vecka har kampanjsidan varit uppe och har hittills fått 7092 reaktioner på sociala medier. Genom digitalt engagemang vill fackföreningen Byggnads driva igenom att huvudentreprenören ska ha ansvaret för säkerheten på byggarbetsplatserna.

– Just nu sitter vi i förhandlingar med Sveriges byggindustrier. Vi hoppas att vi ska kunna komma fram till en förändring redan nu i februari, säger Sofia Ståhlspets.

Kampanjen har utformats i samarbete med pr-byrån Greenhill Relations. Sidan toppas av siffor om antalet delningar och ”likes” för #huvudansvar.

– Vi ville prova något nytt och samla alla reaktioner på samma ställe för att få det mer kraftfullt. Tanken är att man ska kunna se alla reaktioner i sociala medier, säger Sofia Ståhlspets

Före den digitala satsningen ville Byggnads väcka uppmärksamhet för ansvarsfrågan i andra kanaler. Kampanjen har bland annat synts i tunnelbanan och fått kritik från Svenskt Näringsliv för att vara oseriös och redovisa gammal statistik.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.