Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Diplomats nya giv ska snabba på digitaliseringen

Publicerad: 1 November 2016, 12:15

Från vänster: Magnus Westerberg, Joakim Svensson, Fredrik Malm, Sara Lindström, Oscar Hyléen, Lisa Walder och Zacharias Westfahl.

Foto: Peter Knutson

Diplomat startar ny byrå inom digital strategi, arkitektur och prototyper tillsammans med Magnus Westerberg - senast Head of Creative Development på Tui.


Ämnen i artikeln:

Diplomat CommunicationsDiplomatPR-ByråerDigitalisering

Repeat Studio som det nya dotterbolaget heter ska utmana de gamla arbetssätten och för att föra kommunikation och affär närmare kunden.

Erbjudandet kommer efter en tid där många företag blivit omkörda av disruptiva aktörer - inte för att de senare är väsentligt mer effektiva och agila start-ups, men för att etablerade aktörer är långsamma i sin egen utveckling och anpassning.

– Det här är ett strategiskt vägval. Innovation och digital produktutveckling är det stora samtalsämnet i snart sagt varje styrelserum. Vi ser också det här som en stor möjlighet för våra kunder eftersom det innebär ett mer effektivt arbetssätt. Vi går snabbt från idé till produkt, säger Magnus Westerberg creative director på Repeat Studio till Resumé.

Varför gör Diplomat det här nu?
– Den digitala utvecklingen har skapat reella möjligheter att erbjuda det här och efterfrågan i vår kundgrupp är väldigt tydlig nu. Det här är unikt i branschen. Vad jag vet finns det inte någon i Norden som ligger lika långt framme, säger Oscar Hyléen, koncernchef Diplomat-gruppen.

Repeat Studio är ett konsultföretag specialiserat inom digital transformation och datadriven digital strategi. Företaget förenar Diplomatguppens kunnande inom opinionsbildning, varumärkesutveckling och affärsutveckling genom kommunikation med expertis inom digitala strategier, prototyputveckling, analys, UX och API-arkitektur.

Magnus Westerberg:

– I en tid där appar och webben många gånger är den viktigaste av touchpoints behöver kunderna kompetens om både design thinking och kommunikation. Det finns många aktörer som sitter på endera spetsen, men just kombinationen av att kunna analysera flöden, skapa en design och väva in kännedom om varumärke och kommunikation – det är den skärningspunkten man vill åt för att skapa den bästa kundupplevelsen.

Hur ska ni göra er för att hålla er ajour när förändringstakten är så snabb som den är?
– Det är det som är hela idén med arbetssättet. Att korta ned time to market genom datadrivet prototyparbete. Det leder per automatik till att man ligger i framkant hela tiden. Sedan gäller det såklart att göra bra rekryteringar och att alltid ha rätt folk på plats.

Företaget har byggts upp sedan i våras och flera kunder är redan med på tåget. Sara Lindström är vd för Repeat Studio.

– Jag kommer från public affairs-sidan där digitala frågor är precis lika avgörande som på andra håll. Därför känns det här som ett naturligt steg för mig och det är inspirerande att vara med och bygga upp någonting från grunden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.