Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Doberman förebild i hälsokampanj

Publicerad: 28 Januari 2014, 14:02

Designbyrån Doberman framhålls som ett gott exempel på företagshälsa i en kampanj från Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket signerad Granath Havas.


Ämnen i artikeln:

Granath Havas

Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan vill lyfta fram hur företag kan få medarbetarna "långtidsfriska" i en ny, gemensam kampanj som Granath Havas tagit fram.

Och ett av exemplen på företag som jobbar väl med de här frågorna är Designbyrån Doberman.

Statistik från flera håll visar på en ökad ohälsa i arbetslivet. Sjukskrivningarna går upp enligt  Försäkringskassans statistik, inte minst på grund av fler psykiska diagnoser. Sedan flera år tillbaka ökar också anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro och arbetssjukdomar, enligt Arbetsmiljöverkets statistik.

Det som kallas "sociala och organisatoriska orsaker", som stress och problem i relationer på arbetsplatser, ligger bakom en allt större andel av arbetssjukdomarna.

Med dne nya kampanjen vill de båda myndigheterna myndigheterna inspirera framförallt mindre företag och organisationer att satsa på förebyggande arbete.

– Egentligen är det ganska enkelt. Människor som mår bra, är friska och trivs på sitt arbete är mer effektiva, lojala och produktiva. Företaget mår som personalen mår, säger Agneta Sunder, enhetschef på Arbetsmiljöverket.

Navet i kampanjen är sajten www.foretagshalsokollen.se med fyra "nycklar" som tagits fram utifrån forskningsprojektet Hälsa och framtid. Här finns också fakta, självtest och fyra inspirerande företagsexempel.

Doberman är ett av dessa exempel och där man arbetat proaktivt och målmedvetet med kommunikation och kännedom för att skapa öppenhet och högt i tak. Något som är viktigt för god företagshälsa och kultur.

Kampanjfilmen och filmen om Doberman kan du se här nedan.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Granath Havas

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.