Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Dominika Peczynski tar avstånd från kundens kontroversiella kampanj

Publicerad: 29 Oktober 2013, 08:59

Victoria Milans kampanj och Dominika Peczynski

Foto: Bilden är ett montage

Otrohetssajten Victoria Milans kampanj med drottning Silvia och Chris O'Neill har fått skarp kritik och fått hovet att koppla in jurister. Nu tar pr-byrån Mafiosos vd Dominika Peczynski avstånd från Victoria Milans kampanj, trots att hon är Sverigechef för otrohetssajten. – Jag har avrått dem i flera veckor, säger hon till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Victoria MilanDominika PeczynskiMafiosoHovet

I går rullade Victoria Milans nya kampanj ut. Otrohetssajten som sedan Sverige-lanseringen 2011 har provocerat allmänheten och vid flera tillfällen blivit ett ärende för Reklamombudsmannen valde nu att ta det ett steg längre. Kanske för långt.

Kampanjen med drottning Silvia och Chris O'Neill bryter med största sannolikhet mot lagen om namn och bild i reklam. Sent i går meddelade hovet, till Dagens Media, att de kopplat in juristen Axel Calissendorff mot Victoria Milan.

Som vd för pr-byrån Mafioso och Sverigechef för Victoria Milan har Dominika Peczynski jobbat med otrohetssajten som kund under två och ett halvt års tid. För Resumé berättar Dominika Peczynski att hon avrådde Victoria Milan för att genomföra kampanjen:

–  Jag har varit emot den från början och avrått dem från att göra den i flera veckor.

Varifrån kommer initiativet?
– Alla initiativ kommer från Malta. Jag är inte involverad.

Du har inget mandat när det kommer till deras kampanjer?
– Jag är inte vd. Jag sitter i Sverige och har ofta ingen aning om hur resonemangen på Malta ser ut.

Varför tycker du att kampanjen är olämplig?
– Jag tycker inte att Victoria Milan ska använda sig av individer i sin reklam. I det här fallet tyckte vi olika. Jag har försökt påtala det i några veckor. Det finns andra sätt att vara kontroversiell. Jag gillar kontrovers och att provocera, men att göra det på det här sättet är inte rätt. Man behöver inte använda sig av personer för att skapa reaktioner.

Dominika Peczynski understryker att det inte ligger någon konflikt mellan henne och Victoria Milan:

– Jag tycker inte att kampanjen är särskilt hemsk, men jag tycker den är fel. Jag har varit väldigt känslomässig i diskussionerna med dem och du vill inte veta vad jag har sagt. Samtidigt vill jag poängtera att det inte finns någon konflikt i övrigt. jag älskar att jobba med dem och man kan ha olika åsikter.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.