Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Dove och Twitter vill stoppa kroppshatet på nätet

Publicerad: 14 mars 2016, 09:39

Dove och Twitter försöker ändra tonen på sociala medier.

Foto: Montage/Twitter

Gör gemensam kampanj mot body-shaming.


Ämnen i artikeln:

Dove

Dove har under de senaste åren haft en mängd kampanjer där skönhetsjätten gör upp med skönhetsidealen. På SXSW lanseras nu årets version av #SpeakBeautiful i samarbete med Twitter.

– Vi vill få en av de mest digitala och socialt medvetna publik att delta i konversationen. Body-shaming har tråkigt nog blivit en normal del av interaktion på nätet. Ibland inser vi inte vilken roll vi spelar i den interaktionen, säger Jennifer Bremner som är marknadsföringschef på Dove till Adweek.

LÄS MER: "15 bästa kampanjerna under hela 2000-talet"

Kampanjen, som är en fortsättning på kampanjen med samma namn i samband med Oscarsgalan förra året, tar upp hur kvinnors kroppar beskrivs på nätet. Enligt Doves egen statistik kommer 80 procent av alla kvinnor i kontakt med negativa kommentarer på sociala media, 72 procent av de tillfrågade säger att de kritiseras varje vecka.

LÄS MER: Dove följer upp succé-filmen

Genom att retweeta en post på Doves Twitter-konto taggad med #SpeakBeautiful får användaren ett retweet med en länk till en specialgjord micro-sajt. Microsajten visar ett diagram över hens personliga twitter-data och hur många negativa eller positiva tweets personen skickar ut. Kampanjen har redan fått stor uppmärksamhet på nätet.

LÄS MER: Här är Doves nya fejkade kampanj

Sanna Wolf-Watz

Ämnen i artikeln:

Dove

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.