Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Dove tar upp kampen mot retuscherade bilder

Publicerad: 8 Mars 2013, 10:56

Det är hudvårdsföretagets kontor i Kanada som nyligen lanserade en kampanj där de vill knyta varumärket till "riktig skönhet". Kampanjen tar uppgångspunkt i ett script i Photoshop och manar till eftertanke hos hårdredigerande fotografer.


Ämnen i artikeln:

Dove

Dove i Kanade gör ett försök att skapa en viral kampanj. Företaget gör det genom att skicka en passning till fotografer som hårdtvättar bilder på Photoshop, det skriver saften The Verge. I kampanjen har Dove utvecklat ett eget script i Photoshop, döpt "Beautify" som är fritt för allmänheten att ladda ner.

De som laddade ner borde blivit överraskade. När de trodde att scriptet skulle försköna bilderna hände istället det motsatta– all retusch togs bort.. Användarna fick sedan förklaringen att scriptet var en Dove-kampanj och möttes av budskapet: "Don't manipulate our perceptions of real beauty."

Syftet med kampanjen är att ändra status quo.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Dove

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.