Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Dreamteamet spricker

Publicerad: 9 mars 2010, 09:22

Det var ett "dreamteam" för att träna valarbetare: Gudrun Schyman, publicistetsgeni och erfarenhet som partiledare, och Paul Ronge, krishanterare och pr-expert. Men nu har samarbetet spruckit. Orsak: Partierna törs inte släppa in Gudrun Schyman bland sina valarbetare. De är rädda för att hon ska ta röster.


Ämnen i artikeln:

Gudrun SchymanPaul Ronge

Gudrun Schyman och Paul Ronge.

När Gudrun Schyman och Paul Ronge i december presenterade sitt träningspaket för fritidspolitiker - "Vinn talet i valet" - fick det stor uppmärksamhet. Två kändisar från var sin sida av valbevakningen skulle lära valarbetarna sina bästa knep.
Men av turnén till 12 orter har det blivit ingenting. Partierna törs inte låta Gudrun möta valarbetarna:
– Det finns en stor misstänksamhet från partierna att släppa in henne. Det borde jag kanske fattat från början, säger Paul Ronge.

Fast idén var bra, menar han.
– Hon är ett proffs och hade gjort det här riktigt bra, utan några tankar på att värva röster till Feministiskt initiativ. Det hade blivit bra övningar i politisk retorik, säger Paul Ronge.

Han har däremot deltagit på två seminarier med moderata valarbetare, och ska snart på ett med LO.
– Men jag är inget hot mot dem.

Paul Ronges dagar är fulltecknade ändå. Just nu gör han en rad intervjuer med olika personer som är aktiva inom sociala media, samtidigt som han håller medieträningar.
– Idén kom från min förläggare, Christian Reimers. När vem som helst i dag kan göra det privata offentligt via sociala media ställs en massa saker på ändan.

Bland dem har intervjuar finns kvällstidningarnas chefredaktörer, Fredrick Federley, "bloggvälvare" från FRA-debatten och gurus på sociala medier. Förhoppningsvis ska han också få intervjua bloggaren och utrikesministern Carl Bildt.
– Jag är absolut ingen guru själv, men lär mig massor genom intervjuerna. Men jag gör inga anspråk på att komma med den enda sanningen.

När ska boken vara klar?
– Manus lämnas 1 maj, och boken ska finnas ute till Almedalsveckan.

Är det här en av de största förändringar i medievanorna du varit med om?
– Ja, och det påverkar på så många områden. Ta marknadsföringen, där unga tjejer i dag lyssnar mest på vilken jacka unga bloggartjejer tycker att de ska ha. För medierna innebär de nya medborgarjournalisterna en utmaning. Det förändrar det offentliga samtalet.

Men det blir inga stora avslöjanden, här är syftet att lyfta fram de som betytt mycket för sociala medier och deras tankar.
– Ingen ska nitas, de är med för att de betytt något. Och jag möter en väldig generositet, folk delar verkligen med sig av sina erfarenheter, säger Paul Ronge.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Gudrun SchymanPaul Ronge

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.