Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Duo lämnar Wenderfalck – startar pr-byrå inriktad på syftesdrivet

Publicerad: 9 Januari 2019, 10:11

Emma Nilsson och Katharina Sand

Katharina Sand och Emma Nilssons pr-byrå Peachy kommer primärt att jobba med syftesdriven kommunikation som sätter varumärken i relevanta kontexter för att skapa känslor hos mottagaren.


Ämnen i artikeln:

PR-ByråerWenderfalck

På Wenderfalck har pr-konsulterna Katharina Sand och Emma Nilsson jobbat nära varandra i flera uppdrag. Nu startar de den egna pr-byrån Peachy med nischen syftesdriven kommunikation. Byrån kommer att rikta in sig på företag, organisationer och byråer, både i projekt och långsiktiga uppdrag. I ett pressmeddelande uttrycker de ambitionen om att bli branschens snällaste byrå.

Katharina Sand och Emma Nilsson började samtidigt på Wenderfalck 2016 och har arbetat ihop i projekt för några av byråns största kunder. Här formades en stark vänskap, men också drömmen om en egen pr-byrå där meningsfullhet, hållbarhet och snällhet präglar byråkulturen och kunduppdrag.

– Vår övertygelse är att det är hundra procent möjligt att skapa en byrå som har en hållbar och flexibel arbetskultur där människor mår bra, utan att för den delen behöva kompromissa med kreativt höjd, leveranser och kundnöjdhet. En stor anledning till att vi startar Peachy är för att kunna bygga en arbetsplats som känns meningsfull och utvecklande att gå till, där man får möjlighet att göra kommunikation som känns bra i magen, säger Emma Nilsson, grundare och pr-rådgivare på Peachy i ett pressmeddelande.

Peachy söker uppdragsgivare i alla branscher som är i behov av kommunikationsinsatser för att nå ut med sina budskap -främst i förtjänade- och egna kanaler. Byråns modell bygger på att skapa engagemang för kundens varumärke, tjänst eller produkt genom tydlig kommunikation som jackar in i relevanta kontexter där känslor hos mottagaren kan uppstå.

– Kommunikation idag behöver vara extremt tydlig och enkel att förstå vid första anblick, då både konsumenters och journalisters uppmärksamhetsspann är kortare än förr. Vi tror på att våga välja bort komplexa lösningar och idéer som är svåra att förstå, säger Katharina Sand, grundare och strateg på Peachy i en kommentar.

Byrån säger sig ha flera kunduppdrag direkt från start. Därutöver kommer Peachy att samarbeta nära reklam- och kommunikationsbyråer som har ett behov av PR-resurser i projekt.

FAKTA/ Katharina Sand och Emma Nilsson
Katharina Sand har på Wenderfalck arbetat som strateg, pr-konsult och projektledare för flera stora kunder inom tech, gaming och hälsa. Hon har bland annat vunnit silver i Eurobest Young Creatives och representerat Sverige i Young Lions.

Emma Nilsson har närmare 10 år erfarenhet från flertalet byråer och har arbetat med kunder i ett brett spektra av branscher med särskilt fokus på tech, bostad, hälsa och underhållning. Emma har bland annat haft roller som projektledare, kreatör och pr-rådgivare.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

PR-ByråerWenderfalck

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.