Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

E-handlare får skjuts av Red Bulls sponsorframgång

Publicerad: 16 Oktober 2012, 09:02

Red Bulls sponsorsuccé för Felix Baumgartners rekordhopp i söndags har även gynnat privata återförsäljare.


Ämnen i artikeln:

Red Bull

Över åtta miljoner människor på YouTube och flera miljoner till via  olika mediers livesändningar tittade när österrikaren Felix Baumgartner lämnade rymdkapseln för ett 39 kilometer högt fallskärmshopp mot jorden.  

Det blev en pr-succé för den officiella sponsorn Red Bull.

– Man kan bara konstatera att det här rekordförsöket intresserade  väldigt många människor och att det blev en toppnyhet världen över. 8  miljoner följde sändningen på Youtube och förmodligen betydligt fler på  de tv- och webb-tv-kanaler som hade tillgång till livefeeden från  rekordhoppet, sa Jesper Antell, pr-chef på Red Bull Sverige, till Resumé  i går.

Men Red Bull är inte de enda som har gynnats av tittarsuccén. Även privata återförsäljare av varumärket har tjänat på inslaget.

Ett exempel är e-handelsföretaget Fyndiq som tillhandahåller  mobilskal med Red Bulls logga på. Försäljningen av dessa har sedan i  fredags stigit med 20 procent, menar man, jämfört med veckan innan.

– Mobilskal är generellt populärt, inte minst sedan iPhone 5 släpptes,  men det var roligt att se att just Red Bull-skalen sköt i höjden  samtidigt som Felix Baumgartner gjorde det, säger Fredrik Norberg,  marknadschef på Fyndiq.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Red Bull

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.