Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Edda Magnasons pr-klänning på galan

Publicerad: 21 Januari 2014, 07:45

Edda Magnuson i ”pr-klänningen”.

Foto: SVT.

Här bär Edda Magnason en ”pr-klänning” på Guldbaggegalan. Valerie Aflalos kreation placerades på Årets kvinnliga skådespelare av Sverige-chefen på Polhem PR. – Jag räknade iskallt med att Edda skulle vinna, säger Alexandra Öfwerman till Resumé.


Ämnen i artikeln:

GuldbaggegalanAlexandra ÖfwermanGuldbaggenPolhem PR

Alexandra Öfwerman såg filmen Monica Z två gånger i somras och insåg snabbt att det fanns potential.

– Min bästis var på besök från USA så jag vara bara tvungen att ta med henne på filmen. Den var lika bra andra gången. Jag berättade snabbt när jag började min tjänst på Polhem PR att jag avsåg att placera klänningen till årets vinnare, det kändes direkt i magen, Edda Magnason var magisk i sin roll och karaktär och jag tror fortfarande att detta bara är början för henne. Hon kommer göra en fantastisk resa. Hon är otroligt begåvad, säger Alexandra Öfwerman.

Efter att hon sett filmen tog hon kontakt med Edda Magnasons agent.

– Jag presenterade mig och berättade vilka varumärken vi representerade och en dialog startade. Efter det träffade jag Edda själv i vårt showroom. Jag hade ingen aning om vilken typ av personlighet hon är. Kläder är ju inte bara plagg utan det speglar våra personligheter, vem vi är och vem vi vill vara. Är du en ganska ny skådespelare eller artist så kan kläder förstärka eller försvaga den output du vill ge.

– Vi hade ett mål och det var att hitta rätt. En fantastisk klänning som Edda kan känna sig trygg i när hon förhoppningsvis tar emot priset på scen. En dramatisk klänning där hennes personlighet kommer fram, där Edda kommer fram och inte Monica Z. Efter vårt möte bestämdes en tid i Valerie Aflalos showroom.

– Vi var så glada över att hon ville bära svenskt. Edda var över och gjorde olika typer av justeringar samt kompletterade upp med en after party look då detta är en klänning med släp. Den har aldrig tidigare burits och tillhör kollektionen för AW14 som visas den 27 januari på Mercedes Benz Fashion Week.

Alexandra Öfwerman har stor erfarenhet och vet vilka knep man ska använda för att lyckas.

– Jag har jobbat med nöjesindustrin i så otroligt många år och vet att alla bara är människor. Det handlar om timing och jag hoppas även att mitt engagemang för den här fantastiska skådespelaren och att jag verkligen helhjärtat ville att vi skulle få vara med och placera en klänning på någon som jag tror kommer bli en ikon var avgörande. Det var ett tillfälle jag absolut inte ville missa och ser fram emot vårt framtida samarbete.

Vad innebär den exponeringen för designern Valerie Aflalo?

– Mediavärdet för den här typen av exponering är enormt. Jag har redan preparerat alla modejournalister så de vet var klänningen kommer ifrån. I dag kommer förhoppningsvis Edda finnas i sociala medier, i tidningar och i rörlig media. Valerie vill ju naturligtvis som alla andra modevarumärken synas på trovärdiga ambassadörer, personer som äger sina plagg när de bär dem. Efterfrågan blir självfallet större.

Har du exempel på liknade placeringar du gjort tidigare?

– Vi hade även en fin klänning från en rookie som heter Viktoria Chan på Molly Nutley, så vi jobbar hela tiden med alla möjliga. Här handlar det om att möte personen som söker något att bära och våra kunders varumärken. Helt enkelt att matcha ihop. Jag tror ju att detta kan vara något av det största då jag verkligen i mitt hjärta tror att detta är Eddas stora break. Så som svar, nej, inte något liknande trots att vi ständigt placerar kläder på personer, Edda Magnason är one of a kind.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.