Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 4 februari 2013, 16:24
IFK Göteborgs logga
I 37 år har Ica synts på IFK Göteborgs tröjor. Efter två Uefa-cupsegrar och ett tiotal SM-guld väljer Ica att inte förlänga avtalet. Orsaken är att man Ica ändrar sponsorstrategi.
Samarbetet på 37 år har varit framgångsrik. Nu är sagan slut sedan Ica valt att förändra sin sponsorstrategi.
1976 tog sig IFK Göteborg tillbaka till allsvenskan efter sex säsonger i näst högsta serien. På matchstället stod det för första gången Ica, som hade klivit in som ny sponsor.
Den aktuella säsongen var starten på en lång framgångsperiod. Efter två Uefa-cupsegrar, elva SM-guld och framgångar i Champions League väljer Ica att inte förlänga sitt sponsoravtal med Sveriges framgångsrikaste fotbollsklubb.
– ICA har meddelat att de förändrar sin sponsringsstrategi, vilket innebär att vårt avtal inte förlängs. Vi har respekt för deras beslut och vill ta tillfället i akt att tacka för ett långt och framgångsrikt samarbete, säger IFK Göteborgs ordförande, Kent Olsson i ett pressmeddelande.
IFK Göteborgs största samarbetspartner är sedan 2011 Prioritet Finans. Övriga huvudpartners är Adidas, KIA, Intersport, GP Batteries, SEFA Byggnads AB och SKF.
ICA:s beslut innebär att det finns en plats ledig som huvudpartner i IFK Göteborgs affärsnätverk. Arbetet med att finna en ny huvudpartner är redan i full gång.
– Vi söker ett företag som ser affärsmässig vinning i att samarbeta med Sveriges populäraste fotbollslag. Vidare är det viktigt att de delar vår värdegrund; passion, professionalism och kamratskap och aktivt vill bidra till och förstärka den samhällsnytta vi gör inom ramen för vårt projekt Samspelet, säger Kent Olsson.