Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 10 November 2016, 10:08
350 chockade amerikaner vill vara en del av Round & Rounds 14 man stora personalstyrka.
NOA-byrån Round & Round sträcker ut en hand till amerikanska kreatörer som vill fly landet efter chockvalet. Hittills har de fått 350 ansökningar.
Round & Rounds rekryteringskampanj "The Great Trump Escape – you are looking for a new country, we are looking for new talent!" skapades innan valet, för amerikaner som i fall att Donald Trump blev president, ville flytta till Sverige.
Förutom solidaritet är syftet att stärka Round & Round med kreatörer som har engelska som modersmål. Detta eftersom byrån har flera internationella uppdrag, bland annat för Fjällräven och Björn Borg. Kampanjsidan uppmanar kreatörer att skicka in sin portfolio och hittills har Round & Round alltså fått 350 ansökningar.
– Det är ju överväldigande. Vi hade inte riktigt hoppats på den responsen, eftersom vi både ville och trodde att Hillary Clinton skulle vinna valet, säger Henrik Hallberg, pr- och strategichef på Round & Round.
Hur hanterar ni ansökningarna?
– Vi har börjat gå igenom dem och ska söka svara personligt på alla. Men vi är inte så många hos oss, så vi tar det så fort vi kan.
Har du hunnit få någon uppfattning om vad de skriver?
– Det är många besvikna kommentarer kring valets utgång. Vi märker också att det är mycket talangfullt folk som skickat in ansökningar.
Du nämnde att ni behöver en engelskspråkig copy. Kan det bli fler?
– Det vet vi inte ännu. Vi får gå igenom ansökningarna och utvärdera hur behovet ser ut framöver.
Ni har kontaktat amerikansk och svensk branschpress, har ni marknadsfört initiativet på något annat sätt?
– Nej. Vi skickade ut kampanjen till amerikansk branschmedia, eftersom det var amerikanare vi ville nå. Vi postade kampanjen i våra egna kanaler och sedan tog det fart.