Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Efter Icebucket Challenge: 3 miljoner till ALS

Publicerad: 15 december 2014, 11:29

Fenomenet som spred sig i hela världen.

Foto: Skärmdump från Hjärnfondens film.

Ingen har nog missat Icebucket Challenge – kampanjen från i somras som fick världskändisar som George Bush och Lady Gaga att hälla en hink isvatten över huvudet till förmån för sjukdomen ALS. För att väcka fortsatt uppmärksamhet kring forskningen lanserar nu Hjärnfonden en tacksajt där de samlar svenska kändisars iskalla bidrag.


Ämnen i artikeln:

Hjärnfonden

När alla svenska bidrag har samlats in står det klart att tre miljoner går till forskning om sjukdomen. Det är resultatet av 35 000 sms – snittsumman per givare rör sig alltså om ungefär 86 kronor.

Pengarna ska gå till forskaren Peter Andersen, professor i neurologi vid Umeå universitet, för forskningsprojektet MinE.

Men kampanjen fick så fruktansvärt stort genomslag. Tre miljoner låter ganska lite?
– Det är över förväntan. Det var svårt att veta när det här drog igång att det skulle få en så stor spridning. Vi är väldigt glada över att det blev så mycket det blev, säger Sophie Ternheim, press- och marknadsansvarig på Hjärnfonden.

Med sajten som lanseras i dag hoppas hon på att fortsätta öka kunskapen om ALS och stödja intresset för forskningen. Där finns klipp på när bland andra Glenn Hysén, Carina Berg Luuk och Jason "Timbuktu" Diakité blöter ner sig.

Vad skulle du säga att kändisarna har betytt för insamlingen?
– Jättemycket – det här fick en så enormt stor spridning i sociala medier. Journalister och chefredaktörer har också bidragit till att öka engagemanget kring den här insamlingen.

Har ni tänkt på att köra igång något liknande igen?
– Det är alla insamlingsorganisationers dröm att få ett sådant här engagemang kring sina frågor. Visst skulle vi gärna vilja återuppleva eller göra något liknaande. Men det är en utmaning att hitta ett liknande koncept som kan få sådan spridning.

I samband med sajten har också Hjärnfonden tagit fram en film som visar vad pengarna går till. Den skickas per e-post ut till alla de som skänkt bidrag eller engagerat sig i Icebucket Challenge.

– Vi sprider den också via sociala medier och hoppas att en del kändisar vill plocka upp den igen.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Hjärnfonden

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.