Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Efter pr-kampanjen: Regeringen kräver att katter ska märkas: ”Politiker i dag söker content”

Publicerad: 15 oktober 2021, 13:46

Djurskyddet tog hjälp av byrån New Normal för att ta opinionsbildningen till nästa nivå och få till ett lagstadgat krav på id-märkning av katter. Genom att angripa problemet från ett oväntat håll fick kampanjen ”Stoppa Kattastrofen” stor spridning. I förra veckan uppnådde organisationen sitt mål när regeringen föreslår en lag som kan höja katternas status. För Resumé berättar byråns Simon Le Pluart om strategin.


Ämnen i artikeln:

New NormalRegeringen

Sedan den 1 april i år är det förbjudet att överge sina djur, men eftersom många katter saknar id-märkning har det i stort sett varit omöjligt att identifiera katternas ägare och ställa dem till svars – fram tills nu. Under förra veckan beslutade den svenska regeringen om en lagrådsremiss som föreslår att det ska bli obligatoriskt att id-märka sin katt. Motsvarande regler för hundägare har funnits under en längre tid.

Den avgående näringsministern Ibrahim Baylan (S) har haft djurfrågorna på sitt bord sedan landsbygdsminister Jennie Nilsson (S) lämnade regeringen i somras.

– Och nu är vår bedömning att det är motiverat med samma regler som för hundar, sade Baylan vid en presskonferens den 7 oktober. 

Enligt förslaget blir kattägare skyldiga att registrera och märka sina djur med start 2023. De ägare som inte registrerar och märker sina katter kan varnas och böter.

Enligt utredningen som föregick lagförslaget förtydligar inte id-märkningen bara kattägarnas ansvar och ge kontroll på dem som inte sköter sig. Det skulle också höja katternas status.

Djurskyddet har länge arbetat för krav på id-märkning. Idag beräknar organisationen att Sverige har ett ”kattproblem” med över 100 000 hemlösa katter som stryker omkring i Sverige. Många av dessa katter har eller har haft en tidigare ägare. Problemet gör att vi nu i Sverige behöver minska reproduktionen av katter. De hemlösa djuren saknar trygghet, mat och kärlek. Därtill skadar de djurlivet, och tar död på fåglar och sjövilt.

– Det finns gott om rationella ingångar för att lösa det här problemet. Kastrering till exempel, men det är svårt att skapa engagemang för ett så komplext problem. Givet det vi vet om beteendepsykologi säger entydigt att emotioner är en stark kraft för att skapa engagemang och minnen. Vi behövde därför hitta en emotionell ingång på ett rationellt problem, säger Simon Le Pluart, pr-specialist på New Normal.

Förslaget har tidigare kritiserats av jordbruksverket som anser att administrationen skulle bli för dyr och krånglig. I sitt remissvar var myndigheten också skeptisk kring motivationen för kattägarna att leva upp till kraven. Sommaren 2021 införde verket en rekommendation som uppmanade ägare att sterilisera sina katter som rör sig fritt. 



För att ta opinionsbildningen till nästa nivå tog Djurskyddet hjälp av New Normal som tidigare hade gjort den uppmärksammade kampanjen ”Djuränklingar” för kunden Novus (guldäggsbelönad i våras). Ett initiativ som Djurskyddet varit med och stöttat.

– Många av de här problemen skulle lösas om vi som samhälle såg mindre ner på katter. Fler skulle ta ansvar för deras reproduktion, fler skulle id-märka dem för att man är mån om att få dem tillbaka och färre skulle hamna i hemlöshet. Fler pippifåglar skulle få leva och den biologiska mångfalden spritta av liv. Vi insåg att om vi skulle strypa problemet vid dess rot så skulle mycket vara vunnet. Vi ville därför höja kattens status.

Det är svårt att ifrågasätta att hunden har en annan status än katten i den västerländska kulturen. Både kulturellt och juridiskt. En insikt hos arbetsgruppen på New Normal var att attityderna mot katter i samhället hade central betydelse för att djuren råkar illa ut. Djurskyddet syftade därför till att öka kunskapen om katternas situation för att förändra opinionen.

– Att få hundar att prata för katter ger en väldigt snabb och naturlig förståelse om jämställdhetsproblemet mellan dem. Dessutom går det att göra på ett emotionellt sätt utan att tappa allvaret i problemet.

Startpunkten för ”Stoppa Kattastrofen” var att kända hundar, eller ”hundfluencers”, intervjuades om situationen för katter på drift. Filmen delades sedan i hundarnas, deras ägares och Djurskyddets kanaler för att sprida en uppmaning att skriva på en namnlista på StoppaKattastrofen.se. Den uttalade ambitionen var att skapa en ”hundrörelse” för hemlösa katter.

Ganska snabbt märkte arbetsgruppen att upplägget engagerade de traditionella medierna. Kampanjens tilltal utgjorde var därmed en bra utgångspunkt för att väcka liv i frågan från ett nytt håll.

Enligt byrån har kampanjen en potentiell räckvidd på över 10 miljoner. Therese Lindgren, Tänkvärt, Magnus Carlsson och Nyhetsmorgon har alla bidragit till uppmärksamheten. 

 

Har ni som byrå själva varit ute i verkligheten och sett omfattningen av problemet?
Det är en bra fråga och en viktig del av problemet. En del av problemet är att det är osynligt och därmed svårt att se. En hemlös katt har uppenbara likheter med en katt med hem. Det går inte att åka ut och göra fältstudier i den bemärkelsen. Ingen kan helt förstå någons eller någots medvetande, det insåg redan (Immanuel, reds. anm.) Kant men det känns samtidigt lätt att förstå att även ett kattliv utan mat, värme och kärlek är sämre än ett med.

Utifrån sett kan tröskeln att uppbringa brett engagemang och entusiasm kring en så pass komplex fråga som rör id-märkning av katter verka ganska hög. Det var här New Normal hittade strategin att gå till hunden och visa att de ställer sig bakom lika rättigheter. I stället för en kommunikation som visar problembilden. 

Med handen på hjärtat: hur mycket av faktorerna bakom den nya lagen kan tillskrivas er emotionella kommunikation?
– Stor ödmjukhet inför att det här är ett långsiktigt arbete som Djurskyddet och andra organisationer arbetat med länge. Med det sagt - större än man kan tro. Politiker i dag söker content. Positivt content är en bristvara som man mer än gärna syns tillsammans med. Med den vinkeln vi valde är det ofarligt att ställa sig bakom, lite av en trojansk häst. Man har lärt sig att inte underskatta den räckvidd som den här typen av influencers har. Kostnaden för politiker att engagera sig i den här frågan är låg. Vinsten för katterna är stor.

Era två mest uppmärksammade kampanjer under pandemin tar utgångspunkt i djurvärlden, finns det någon tanke att det här inte får bli en signatur för New Normal?
– Nej, vi tror inte på signaturer. Vi tror på effekt och att ändamålen helgar medlen. Målgrupp och varumärke sätter uttaget. I det här fallen har det handlat om djur men om jag skådar i kristallkulan tror jag inte att vår nästa kampanj för ”Läkare utan gränser” kommer att handla om djur.

När lagförslaget kom i dagarna, vad betyder det för en kommunikatör och för byrån i stort?
– Jag tänker att det är samma känsla som när en läkare ser en dödssjuk patient som man lyckats bota som kramar sitt barn.

Näringsministern Ibrahim Baylan sade under förra veckans presskonferens att näringsdepartementet beräknar att kostnaden för att registrera en katt kan bli 80 kronor. Själva märkningen kan komma att kosta mellan 200 och 700 kronor.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

New NormalRegeringen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.