Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Efter rasistanklagelserna – H&M möts av motkampanj

Publicerad: 11 januari 2018, 08:22

I kampanjen #BetterPrints kan användare slumpmässigt generera fram en bättre copytext än den H&M valde för sin luvtröja. Syftet med kampanjen är att visa hur enkelt det är att göra rätt.


Ämnen i artikeln:

H&M

Efter att H&M i måndags släppte reklambilder med en mörkhyad bärandes en huvtröja med texten "Coolest Monkey in the Jungle" har företaget möts av en kritikstorm i sociala medier.

För två dagar sedan valde artisten The Weeknd att avbryta sitt samarbete med bolaget och under natten valde rapparen G Eazy att göra detsamma.

Nu möts de också av motkampanjen #BetterPrints, en kampanj framtagen av byrån H0rseb0y. På sajten www.onemillionbetterprints.com kan besökarna slumpa fram en annan copytext till tröjan för att komma fram till en bättre lösning än den H&M till slut bestämde sig för. Just för att visa hur enkelt det är att göra rätt.

–  Vi vill skapa eftertanke på bred front och att visa att i princip vilket annat alternativ som helst vore bättre. Här är ett verktyg som H&M, och andra, kan använda sig av för framtida produktioner så att samma sak INTE händer igen, skriver byrån i ett pressmeddelande.

Målet från byrån är att nå 1 miljon genererade förslag.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

H&M

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.