söndag24 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Efter skandalen: Facebook storsatsar på lobbying

Publicerad: 29 mars 2018, 07:59

Mark Zuckerberg

Foto: Wikimedia commons

Facebooks sekretesspolicy står inför granskning i Washington. Nu vill bolaget rekrytera flera lobbysiter inför förhören med Mark Zuckerberg.

Ämnen i artikeln:

Cambridge AnalyticaFacebookMark ZuckerbergPRLobbying

ART

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Facebook ökar sin lobbyaktivitet i Washington DC innan Mark Zuckerbergs ska vittna i kongressen den 12 april i kölvattnet av skandalen kring Cambridge Analytica. Bolaget har lagt ut tolv stycken policy-realterade jobbannonser baserade i Washington. Det rapporterar The Guardian.

Rapporteringen kring hur Cambridge Analytica hade sålt data från upp till 50 miljoner Facebook-användare till Donald Trumps presidentkampanj har skapat en medvetenhet och oro över hur mycket information Facebook har lagrat om användarna.

Bland lobbyist-tjänsterna som Facebook nu söker återfinns bland annat en policychef baserad i Washington DC  som ska "arbeta med både lagstiftnings och tredjepartsaktörer som en tydlig kommunikationslina som hjälper till att företräda företagets uppdrag och mål" samt en politisk chef som ska jobba mot utvalda kandidater och tjänstemän.

I oktober 2017 vittnade en advokat för Facebook inför kongressen om att ryska desinformations- och påverkanskampanjer kan ha nått upp till 126 miljoner amerikaner på plattformen under presidentvalet 2016 och nu väntas alltså Mark Zuckerberg svara på frågor om integritet och datasäkerhet i ljuset av skandalen kring Cambridge Analytica.

Politiska experter ser bolagens rekrtering av lobbyister som ett försök att komma ikapp Googles policykrafter i Washington. För närvarande ska Facebook:s närvaro i Washington vara ungefär hälften av Googles, som har haft flera sekretessskandaler under det senaste decenniet.

Googles moderbolag, Alfabet, spenderade 18 miljoner dollar på lobbyverksamhet år 2017, varav 6 miljoner dollar varav en tre månadersperiod.

Facebook å sin sida investerade över 11 miljoner dollar på sitt lobbyarbete i Washington, vilket motsvarar en ökning med nästan 3 miljoner dollar på sina utgifter 2016.

Facebook har länge haft kopplingar till flera framstående demokrater. En av Facebook grundare, Chris Hughes, lämnade exempelvis företaget 2007 för att arbeta för Barack Obamas presidentkampanj.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev