Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Efter Twitterbråket: Carlsberg KO-anmäls

Publicerad: 5 Juni 2015, 09:26

Bild från Carlsbergs marknadsföring.

Carlsberg använde sig av hashtagen #almedalsdrinken på Twitter och blev attackerade av IOGT-NTO. Nu anmäler en person tilltaget till Konsumentombudsmannen.


Ämnen i artikeln:

CarlsbergIOGT-NTO

Resumé har tidigare rapporterat om bråket mellan Carlsberg och IOGT-NTO. Bakgrunden är att ölvarumärket använde sig av hashtagen #almedalsdrinken på Twitter, trots att varumärket är skyddat av nykterhetsrörelsen.

– Uppenbarligen är det ett lyckat koncept som de försöker åka snålskjuts på. Det här är något om ideella organisationer står bakom och som lanserades redan år 2012. Carlsberg får gärna producera alkoholfritt, men då får de göra det under sina egna varumärken, sa IOGT-NTO:s pressekreterare Johnny Foglander till Resumé.  

Nu står det klart att en privatperson KO-anmäler Carlsberg för otillbörlig marknadsföring.

"Jag menar att detta är direkt skadligt för nykterhetsrörelsen och ägnat åt att förvirra konsumenter" heter det i anmälan.

Carlsberg har tidigare meddelat att de slutar använda hashtagen.
– Vi har jobbat med att lyfta våra alkoholfria alternativ de senaste åren i Almedalen. Tidigare har IOGT-NTO tyckt att det är positivt och roligt att vi följde deras exempel. De själva uppmanar andra att använda hashtagen för att prata om alkoholfritt, så då gjorde vi det. Jag tycker att vi har varit tydliga med det här, och vi har våra egna namn på våra drinkar. Men de har varit tydliga med sin syn, och då slutar vi med att använda hashtagen. Framöver kommer vi att använda en annan, sa kommunikationschefen Henric Byström.

Fredrik Thambert


Ämnen i artikeln:

CarlsbergIOGT-NTO

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.