Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Efter utköpet: Golin lämnar Brindfors för JMW

Publicerad: 23 mars 2017, 12:59

Björn Mellstrand, Fred Cook, Louise Leo och Joakim Karlsson.

Efter att Brindfors köptes ut från IPG väljer Golin att ingå partnerskap med JMW. Det gör att JMW byter namn till JMWGolin och blir nordisk hub för ett integrerat erbjudande.


Ämnen i artikeln:

MullenLowe BrindforsGolinJMW

I förra veckan stod det klart att MullenLowe Brindfors köptes ut av från de amerikanska ägarna IPG av den tillförordnade vd:n Johan Öhlin och förre Starcom-chefen Jonas Dahlquist. Nu väljer Golin, som de senaste åren varit afflierad i Mullen Lowe-nätverket i stället att inleda ett strategiskt samarbete med JMW.

– Vi är oerhört glada över att kunna presentera en nystart på den svenska och nordiska marknaden med JMWGolin. Tillsammans kan vi erbjuda en ny form av integrerad kommunikation inom PR, digitalt och content och därmed stärka våra uppdragsgivares relevans och synlighet i Norden, säger Fred Cook, tidigare vd och nu styrelseordförande på Golin i ett pressmeddelande.

Golin har över 50 kontor över hela världen. Nätverket var bland tidigare traditionella pr-byråerna att ställa om sitt erbjudande till kanaloberoende kommunikation.

– Det här känns så spännande att jag nästan tappar andan. Jag har stor respekt för Golins globala kompetens och erbjudande. Redan i den inledande dialogen kände vi en "perfect match". Vår gemensamma syn på kreativitet och kommunikation tillsammans med delade värderingar gjorde beslutet att gå in i ett internationellt sammanhang enkelt, säger Björn Mellstrand, grundare och styrelseordförande JMW i en kommentar.

Golin har tidigare funnits på den svenska marknaden. Under senare år har varumärket varit en del av Mullen Lowe. I samband med förändringarna på Brindfors tar Golin nu ett aktivt steg att forma sitt eget erbjudande på den nordiska marknaden genom ett strategiskt partnerskap.

– Norden har en stark position globalt för sin kreativitet och starka entreprenörskap. På denna marknad har JMW vuxit fram som en av de intressantaste aktörerna inom kanaloberoende kommunikation. Jag är imponerad över byrån, dess medarbetare och ledning. Vi ser en ljus framtid tillsammans, säger Matt Neale, chief executive officer på Golin i en kommentar.

JMW ägs av styrelseordförande Björn Mellstrand, vd Louise Leo och kreatörerna Joakim Karlsson och Samuel Garlöv. Samtidigt med att partnerskapet inleds går Sofia Heidenberg, en gång grundare av Golin i Sverige, in i JMWs styrelse, där även ägarna och Daniel Berg, vd på Scream Mediabyrå sitter.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.