Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Elisabeth Tarras-Wahlberg till Lennox PR

Publicerad: 12 november 2018, 08:47

Elisabeth Tarras-Wahlberg tillsammans med Lennox vd Åsa Johansen.

Foto: Janne Naess

Hovets förra informationschef Elisabeth Tarras Wahlberg knyts till Lennox PR. Den erfarna krishanteraren blir senior rådgivare på byrån.


Ämnen i artikeln:

PR-ByråerElisabeth Tarras-WahlbergLennox PR

Elisabeth Tarras-Wahlberg arbetade under 23 år för hovet mellan 1976 och 2009, bland annat som informationschef och chef för Kronprinsessans hovstat. Därefter rekryterades hon till Kreab som senior advisor. De senaste åren har hon drivit egen verksamhet. Hon har därtill fungerat som kunglig expertkommentator på TV4.

Nu blir hon senior rådgivare på Lennox PR, kommunikationsbyrån som grundades 2015 av Robert Svensson. Elisabeth Tarras-Wahlberg känner byråns vd Åsa Johansen sedan tidigare och hon kommer från början att jobba för Lennox som frilansande konsult.

– Elisabeth kommer till oss som senior rådgivare. Hon har en svårslagen erfarenhet och kunskap, det värderar både vi och vår kunder högt. I Elisabeths fall så kanske medieträning hamnar högst upp på listan. Men det finns flera andra typer av situationer där du kan rådge våra kunder. Eftersom Elisabeth har gjort andra saker än vad vi andra medarbetare på byrån har gjort så kommer hon att tillföra ytterligare ett perspektiv på rådgivningen. Vi är seniora som vi är, men vi har andra erfarenheter och kompetenser. Elisabeth har gjort svåra saker många gånger det är så vi ser på hennes senioritet, säger Åsa Johansen.

Vilken vinkel bidrar du med Elisabeth?
– Jag är inte den klassiska medietränaren som står där och ge kunden färdiga svar. Jag lägger väldigt stor vikt vid det personliga framträdandet, attityden. Retoriken och det man säger är centralt, men jag tittar på alla aspekter av uppträdandet. Hur du går, hur du står och hållning. Hur kontexten kring personen ser ut exempelvis i samband med en fotografering, säger Elisabeth Tarras Wahlberg.

Åsa Johansen:

– De snabba digitala kanalvalen måste paras med det personliga mötet för våra kunder blir viktigare än någonsin. Våra kunder brottas med den här typen av vägval mellan snabbhet och djup. Jag vill inte välja och det här är ett steg i att vässa den personliga delen av vårt erbjudande.

Vad innebär det för er som byrå att göra den här typen av värvning?
– Vi ska inte sticka under stolen med att Elisabeth är ett välkänt namn inom och utanför branschen. Hon har ett starkt personligt varumärke. Det är klart att vi vill förknippas med det. Mer på grund av att Elisabeth är en person som bidrar till det vi vill vara som byrå. Jag vill att Lennox ska vara en byrå där man kan lära sig av varandra, men också att våra kunder kan lära sig om oss. Men också känslan av tillit. Vi tycker om Elisabeth och det hoppa jag att våra kunder gör också. Det är viktigare för mig än hennes namn, säger Åsa Johansen.

Tror du att det kommer innebära att ni kommer att få in kunder som ni inte haft möjlighet att jobba med innan?
– Jag hoppas att det öppnar en dörr eller två, säger Åsa Johansen.

Elisabeth Tarras-Wahlberg:

– Kärlek är att ta i, men det finns en samsyn i kommunikationen. Det känns ärligt och varmt att jobba med er. I den här branschen har jag upplevt många vassa armbågar. Jag gillar mer det personliga och privata. Att vårda relationen. Jag tror att digitaliseringen skapar ett behov av det fysiska mötet. Vi är ändå människor och har ett behov av varandra.

– Vi ser att våra befintliga kunder ökar sitt samarbete på grund av det här och den här typen av ärlighet gör också att personer som Elisabeth Tarras Wahlberg vill jobba med oss.

I det senaste bokslutet för 2017 som var bolagets andra i ordningen gjorde byrån en vinst på 173 000 kronor med en omsättning på 6 miljoner kronor.

Växer ni mest i befintliga uppdrag eller nykund?
– Det är 50/50 och det tycker jag är det bästa sättet att jobba på för en hållbar lönsamhet, säger Åsa Johansen.

Vad betyder mixen av erfarenhet för er?
– Allt. Ålder är ointressant för mig att prata om, men däremot är senioritet intressant. En senior person är för mig någon som gjort någonting svårt många gånger. Att komma med innovativa lösningar på kommunikation som ingen annan har gjort är alla ute efter, vi också, men vi vill komplettera detta med en trygg och erfaren person som vet när man ska bromsa ner tempot i agerandet, säger Åsa Johansen.

Elisabeth Tarras-Wahlberg:
– Inte minst i krissituationer har erfarenheten stor betydelse.

Vad är ditt vanligaste råd i kris?
– Man får aldrig förhasta sig. Det handlar om att sätta sig, få en överblick och tänka efter innan man agerar. Att göra en handlingsplan från början. Det är lätt att säga att man aldrig ska stressa upp sig. Men det är svårare att hålla. Det många missar är vikten av att inkludera medarbetarna. Du kan aldrig hantera en kris själv, säger Elisabeth Tarras-Wahlberg.

Hur har du märkt av hur den accelererade digitaliseringen ökat pressen på företag?
– Jag är rätt glad att jag lämnade Hovet innan digitaliseringen satte in. Just eftersom kungafamiljen är splittrad på så många olika platser i dag som alla kör sina kanaler. Då hade jag bitit på naglarna. Jag tyckte det var viktigt att samordna allt. Det gick hyfsat när det var fem personer, i dag är det mycket svårare.

2015 samlade Elisabeth Tarras-Wahlberg sina yrkeserfarenheter i boken "Journalister är också människor" som gavs ut på Ekerlids Förlag. Hon minns särskilt kungens hyllning till envåldshärskaren i sultanatet Brunei 2004.

– Det var före smartphone, avståndet, jag satt här hemma, kungen hade sagt någonting långt borta. Det var en tidsskillnad och svårt att verifiera. Jag ville höra det från hästens mun. Det tog otta timmar innan jag fick kunskap om vad han hade sagt, varför och meningen med det. Då hann det gå en hel dag med nyhetssändningar.

Det var aldrig aktuellt att anställa Elisabeth Tarras-Wahlberg på heltid?
– Vi börjar så här. Vi har en ambition och Elisabeth har andra uppdrag också. Vi skulle kunna öka på till heltid. Vi får se hur det utvecklar sig.

Lennox håller sedan ett antal år i Ruter Dams utbildningsdag om kris för seniora kvinnliga ledare. En kund där Elisabeth Tarras Wahlbergs kompetens kan bli extra relevant.

– Jag kan ge dig en grundkurs i krishantering över en lunch. Men att ha genomlevt ett drev som rådgivare gång på gång är en erfarenhet som är ovärderlig. Att sett vad som händer och se vad som händer med människorna i en kris, säger Robert Svensson.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.