Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 18 December 2013, 10:24
Robert Gustafsson kliver ut genom Elitfönstret.
Foto: Buena Vista International.
Småländska Elitfönster är samarbetspartner i filmatiseringen av Jonas Jonassons succéroman ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”. Filmen är regisserad av Felix Herngren och har premiär på juldagen. Filmen produceras av Nice FLX.
– Vi hörde att man diskuterade en filmatisering av boken och kände direkt att det borde vara ett Elitfönster som 100-årige Allan kliver ut genom, säger Ann Cederwall, marknadschef Elitfönster i en kommentar.
Hon menar att fönstertillverkarbranschen är väldigt traditionell, men att det alltid har varit självklart för Elitfönster att tänka ”nytt och annorlunda”.
Filmens huvudkaraktär, Allan Larsson, spelas av Robert Gustafsson.
När han tar fönstervägen ut i friheten kliver han ut genom just ett Elitfönster.
Elitfönster firar 90-årsjubileum nästa år och fönsterbolagets satsning ingår i arbetet med flytta produkterna från brädgården till att bli en del av hemmets design.
– Nu dyker vår produkt upp som en central del i filmen, i trailers och på premiären. Det ger oss en hel del kreativa möjligheter, inte minst i butik, säger Ann Cederwall i en kommentar.
Filmatiseringen av romanen började spelas in 2012 och ger återblickar från huvudkaraktären Allan Karlssons hundraåriga liv – med alltifrån att han äter middag med den blivande presidenten Harry S. Truman och liftar med Winston Churchill till att åka flodbåt med Mao Zedongs fru och vandra över Himalaya.
Arbetsgrupp:
Elitfönster
Commercial Product Manager: Niclas Jacobson
Brand Manager: Ann Cederwall
GolinHarris
Kundansvarig: Sara Wretblad-Carreras
Projektledare: Elisabeth Weidlertz
Creative Director: Peter Laurelli
Mediespecialist: Anna Hansson
Karl-Johan Byttner