Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag23.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

”En enorm mediehajp – det är ju helt sjukt”

Publicerad: 21 Januari 2015, 11:36

Mattias Ljungberg och Wrapsemlan

Wrapsemlan har varit på allas läppar de senaste dagarna. Pr-succén har gjort att Tössebageriets konditor Mattias Ljungberg inte har hunnit packa bilen till VM i Lyon. – Det sker massor av konflikter i världen. I går handlade tre av de mest delade artiklarna om Wrapsemlan, det är absurt egentligen, säger han till Resumé.


Tössebageriet på Karlavägen i Stockholm började sälja Wrapsemlan redan 2 januari. Men det är först de senaste dagarnas hysteri som fått bageriet att öka produktionstakten och kalla in extra personal.

– Det är en enorm mediehajp – det är ju helt sjukt. Det är i och för sig angenämt, samtidigt blir det rörigt, säger VM-konditorn Mattias Ljungberg på Tössebageriet till Resumé.

Rörigt, hur då?
– I går var det i princip media hela dagen. TV, radio och tidningar. Och samma sak var det i dag, i morse har Nyhetsmorgon och två radioprogram pratat om Wrapsemlan.

Hade du väntat dig den här uppmärksamheten?
– Lite grann. Det fanns en plan på att lansera semlan via sociala medier. Jag hade till och med tänkt att ta hjälp av någon för att skriva pressmeddelande, men jag hann aldrig med det. Uppmärksamheten kom gratis.

Enligt Mattias Ljungberg har försäljningen minst hundradubblats sedan måndagen. Allt började med att Konditorlandslaget hade en pressvisning efter det fick Mattias Ljungberg en förfrågan om att delta i Podcasten Prata Mat. Då skrev Nöjesguiden en artikel om Wrapsemlan som hittills fått över 17 000 gilla-markeringar på Facebook.

Sedan började mediecirkusen. Sveriges Radio, SVT, Dagens Nyheter, Expressen, Dagens Industri och Nyheter24 har alla gett medieutrymme åt Tössebageriets innovation.

– Jag håller på att packa bilen inför VM för konditorer i Lyon, det har inte hunnits med de senaste dagarna. Så tajmingen för det här är inte helt hundra. Samtidigt blir det pr både för landslaget och Wramsemlan.  

För det är en pr-succé?
– Utan tvekan. Det sker massor av konflikter i världen. I går handlade tre av de mest delade artiklarna om Wrapsemlan, det är absurt egentligen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.