Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

"En fantastisk fanbärarare för vårt varumärke"

Publicerad: 20 oktober 2009, 09:15

Henrik Larsson, 38, slutar spela fotboll efter säsongen.
– Henke har varit en tydlig Adidas-symbol, han är en av de främsta fanbärarna för vårt varumärke, säger Emma Stjernlöf, pr-chef på Adidas Norden.


Ämnen i artikeln:

Henrik LarssonAdidasEmma Stjernlöf

Henrik Larsson som globalt affischnamn tillsammans med David Beckham inför VM 2006. Foto: Adidas.

Förra veckan meddelade Henrik Larsson att han slutar i landslaget.

I dag meddelade han att han slutar spela helt.

Helsinborgsstjärnan lägger av efter säsongen. Efter en magnifik karriär med 106 landskamper och sex mästerskap för Sverige och mål i mängder för storklubbar som Celtic, Feyenoord, Manchester United och Barcelona är tiden mogen för att göra något annat.

– Jag vet nu att jag är hundra procent säker på mitt beslut att sluta. Jag är 38 år nu och det har varit tillräckligt, säger han via agentfirman Sport Promotion.

Vad som händer framöver återstår att se.

– Jag ska tänka över vad jag ska göra. Först och främst behöver jag tid för att anpassa mig till livet efter fotbollen.

Hanrik Larsson har sedan 2002 ett individuellt sponsoravtal med Adidas. Sko- och klädjätten lovordar Henke som var som störst för varumärket inför VM 2006 då han var ett globalt affischnamn för segmentet Adidas Predator.

–  Han har varit en tydlig Adidas-symbol och en fantastisk ambassadör, säger Emma Stjernlöf och fortsätter:

– Han är en av de främsta fanbärarna för vårt varumärke, han utstrålar de värderingar vi står för. Han är en fantastisk spelare men samtidigt ödmjuk och en fin förebild för barn och ungdomar.

Samarbetet mellan Adidas och Henrik Larsson kommer att fortsätta. Hans uppgift blir att ge input på nya produkter och han kommer att finnas med på Adidas gräsrotsaktiviteter i fotbollssammanhang.

Henrik Larsson har även ett reklamjobb som frontfigur för Nutritech-varumärket Aktiv Müsli.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.