Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Energisk Bonnier boostar tjejdryck

Publicerad: 3 november 2011, 09:28

Ebba Bonnier.

Med pr- och eventsatsningar vill Ebba Bonnier och Vahid Toosi slå sig in på den tuffa energidryckesmarknaden med en dryck riktad mot kvinnor, Femme Natural Boost.


Ebba Bonnier och Vahid Toosi kom på idén till energidrycken Femme Natural Boost för drygt ett år sedan när de satt och pluggade på Handelshögskolan och upptäckte att killarna drack energidrycker som Red Bull, men att tjejerna drack annat.

När de frågade varför tjejerna inte drack energidryck var det många som påtalade att de inte gillade innehållet och smaken. Ebba Bonnier och Vahid Toosi bestämde sig för att göra en marknadsundersökning bland 1000 tjejer och svaret blev detsamma.

– De ville ha en energidryck med ett naturligt innehåll. De tyckte inte att vanliga energidrycker var i linje med de annars stoppar i sig. Så smaken var det avgörande. Sedan arbetade vi ut allt omkring. Egentligen är Ebba vår målgrupp, säger Vahod Toosi.

Ebba Bonnier och Vahid Toosi bestämde sig för att satsa egna pengar på att skapa ett alternativ på energidryckesmarknaden riktad mot den smala målgruppen aktiva kvinnor.  Resultatet blev Femme Natural Boost.

Missar ni inte potentiella kunder genom att nischa in er bara mot kvinnor?
– Absolut, vi är väldigt tydliga med vilka vi vill attrahera. Red Bull är också tydliga, men på ett mer subtilt sätt med tjurar som stångas och blåvitt på förpackningen. Det är ganska stereotyp manlig kommunikation. Vi kan missa en del av marknaden, men vi vill vara trovärdiga inför vår målgrupp. Samtidigt vill vi inte bli en rosa Red Bull, säger Vahid Toosi.

Men är inte risken just att ni ses som en rosa Red Bull?
– Jo, en risk finns självklart, men det gäller för oss att vara tydliga med att kommunicera vår position och våra värden. Det blir en utmaning, men vi är på väg, säger Ebba Bonnier.

Produkterna kom till butikerna förra veckan och nu arbetar Ebba Bonnier och Vahid Toosi på att marknadsföra produkten. Hittills gör de det helt utan hjälp från reklam- och pr-byråer.

– För oss handlar det om att få ut produkten på rätt sätt. Vi fokuserar på event- och pr-aktiviteter. Dels ger det oss möjlighet att bygga upp ett trovärdigt varumärke, men vi kan även kontrollera målgruppen genom att välja event och sammanhang där vi vet att de vistas, säger Ebba Bonnier.

Det viktigaste för det nya varumärket är trovärdighet. De tackar hellre nej än ja om de tvekar inför ett event.

– Fel beslut nu kan bli väldigt fel i förlängningen. Vi är hellre mindre ett tag och jobbar in varumärket på rätt sätt. Vårt ständiga mål är att lära känna vår konsument, vem hon är och hur hon rör sig, säger Vahid Toosi.

Ebba, ditt efternamn förknippas med stora affärsframgångar, är Femme Natural Boost din början på en lika framgångsrik karriär?– – Just nu fokuserar jag bara på vi gör i dag. I dagsläget lär jag mig hur mycket som helst och fokuserar 100 procent så vi får se vad som händer i framtiden, säger Ebba Bonnier.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.