Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Engberg och Rosengren startar byrå med Scholz & Friends

Publicerad: 5 Mars 2009, 08:00

Björn Rosengren, Peppe Engberg och Mattias Andersson gör en storsatsning tillsammans med den tyska reklam­byrån Scholz & Friends och startar pr-byrån Friends Agenda. För Scholz & Friends handlar det om en satsning i miljonklassen.


Ämnen i artikeln:

Friends AgendaMattias AnderssonScholz & FriendsBjörn RosengrenPeppe Engberg

truefalse

rvid Svanvik, Kay Höök, Edvin von Werder, Peppe Engberg.Främre raden: Mattias Andersson. Foto: Björn Elgstrand

Stämningen är på topp när den nya byrån ska presenteras. Dagen till ära bjuder Scholz & Friends vd Kay Höök sina anställda på champagne och chokladtårta.

Planerna på att etablera nätverkets pr-byrå i Sverige har pågått i flera år men realiserades först i samband med att Kay Höök lyckades övertala MTG-rådgivarna Peppe Engberg och Björn Rosengren att gå in i projektet.

Björn Rosengren kommer dock att fortsätta sitt heltids- engagemang åt Stenbeck-sfären.

Vd för den nya byrån blir Mattias Andersson och ordförande blir Peppe Engberg. Som grund finns en rad tunga seniora konsulter med Björn Rosengren i spetsen, övriga namn är inte klara än eller hålls hemliga. Byrån kommer att ägas av Björn Rosengren, Peppe Engberg och Mattias Andersson och Scholz & Friends med 25 procent var.

För Scholz & Friends handlar det om en satsning i ­miljonklassen.

Byrån är precis i uppstarten och på Mattias Anderssons och Peppe Engbergs agenda står rekrytering. Seniora medarbetare har en bra förhandlingssits eftersom nätverket är öppet för att släppa in nya delägare.

– Men vilka som är delägare kan komma att ändras eftersom vi hellre ger nya med­arbetare fin titel och delägarskap än hög lön, säger Peppe Engberg.

Målen för Friends Agenda är högt satta. Innan april är till ända ska byrån ha sex ytterligare anställda.
– Inom två år ska vi vara tjugo anställda och ha en omsättning på 30 miljoner kronor och en vinst på 3–4 miljoner kronor, säger Mattias Andersson.

Kay Höök beskriver rekryteringen med rojalistiska termer, det sade ”bara klick” när de träffades, parterna delade synen på pr.
– Vi tror inte på kriget mellan pr och reklam utan vi tror att de går hand i hand. Jag tror att det finns ett ledigt utrymme på marknaden där pr och reklam samverkar för att öka return of investment på de sextio miljarder som kunderna köper reklam för, säger Peppe Engberg.

Enligt den nya ledarkonstellationen på Friends Agenda har branschen fått en överdos av politiker och politiska tjänstemän som inte behärskar pr fullt ut.
– Pr-branschen behöver göra upp med vurmen för public affairs med avdankade moderater och socialdemokrater som har format branschen därefter. Även pr ska bidra till att få snurr på hyllorna, säger Peppe Engberg.

Konstellationen har er­farenhet av att jobba med varandra sedan tidigare. Redan under Peppe Engbergs 97 dagar som vd för reklambyrån Hallstedt & Hvid, som ligger till grund för dagens A-com, jobbade han tillsammans med Scholz & Friends-medarbetarna Edvin von Werder och Arvid Svanvik.

På Vision var Mattias Andersson anställd och på Kinne­viks högkvarter på Skeppsbron arbetar Peppe Engberg och Björn Rosengren tillsammans.

Scholz & Friends har gjort sig ett namn som en av Sveriges mest kreativa och uppmärksamma reklambyråer med kunder som Nike, Tre och Metro. En av byråns nyckelkreatörer, Zeke Tastas, slutade dock tidigare i år.

Byråns pr-avdelning hamnade i blåsväder för sitt arbete med EU-parlamentet. Ett jätteuppdrag värt 148 miljoner kronor och som har kritiserats av politiker för byråns vidlyftiga förslag att bland annat skicka ut en valurna tillsammans med den belgiske astronauten Frank de Winne.

Agenda & Friends i Tyskland jobbar med den tyska regeringen, inklusive Peppe Engbergs MTG-chef Hans-Holger Albrechts syster, som är landets familjeminister.

Björn Rosengren har inte gått att nå för en kommentar.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.