Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Ett år efter starten – så går det för Round & Round

Publicerad: 2 Mars 2017, 08:06

Round & Round.

Foto: Erik Karlsson, Joy Division

En reklambyrå som tänker som en pr-byrå och arbetar som en contentbyrå. Det är formeln för NOA-byrån Round & Round. Efter drygt ett år på marknaden har de vuxit med tio personer och ett gäng nya kunder.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerRound & RoundPR-Byråer

Björn Borg och Fjällräven var med från starten, hösten 2015. Sedan dess har byrån vuxit med Pressbyrån och Atomic samt internationella uppdrag för Ikano Bank, Izettle, jordbruksmaskinföretaget Väderstad, fibernätföretaget IP Only och fotostudion Bsmart.

De har också gjort insatser för NOA-kunderna SAS, TV4 och SATS Elixia.

– När vi startade var tanken att vi skulle utnyttja NOA-nätverket, inte bli en till storbyrå. Många av våra kunder samarbetar vi med andra byråer i nätverket, säger Andreas Ullenius, ecd och kreatör på NOA.

Byrån vill inte arbeta utifrån enskilda kampanjer, utan tror på ständiga insatser. Andreas Ullenius jämför med en relation.

– Där är man oftast trist, och gillar att snacka om sig själv. Men fyra gånger om året är man helt fantastisk, världens bästa person. Sen går det tillbaka. Vardagen måste vara bra, men det är skittrist utan fest. På Round & Round gillar vi också fest.

Byrån hävdar att de gick med vinst under 2016, men Resumé har inte tagit del av något bokslut ännu.

Vilka ser ni er som era största konkurrenter?
– Om man slår ihop konkurrenter och inspirationskällor är den största Forsman & Bodenfors, säger Andreas Ullenius.

Vad blir största utmaningen framåt?
– Två saker. Dels att sätta rätt tillväxtmål. Vi har lika bra förutsättningar som andra företag att nå mål, men det gäller att hitta en balans i dem. Den andra utmaningen ligger i vårt erbjudande. Vi vill vara mer anpassade för hur vi tror att folk tar till sig reklam. Mer kontinuerlig kommunikation och mindre kampanjinsatser. Vi har anpassat vår verksamhet för det behovet, men förutsättningarna förändras hela tiden. Om det förut handlade om att hitta en formel för hur man skulle jobba, handlar det nu om att en formel för att vara föränderlig, säger Henrik Hallberg, pr-chef.

Hur ser den formeln ut?
– Det vet vi inte än. Men vi letar efter annorlunda personligheter och en annorlunda mix för att bygga upp den typen av byrå vi vill vara.

Ett försök att nå annorlunda personligheter gjorde byrån inför det amerikanska presidentvalet. På sajten The Great Trump Escape uppmanades amerikaner som ville fly till ett nytt land ansöka till Round & Round.

Det som från början var ett skämt, fastnade i halsen när Donald Trump vann valet, något som Round & Round inte hade hoppats på. De trodde nämligen att Hillary Clinton skulle vinna. Å andra sidan blev det en boost för ansökningarna.

– Vi fick över 600 mejl. The Great Trump Escape var en rekryteringskampanj och ett inlägg i debatten. Vi tänkte att vi, oavsett om han skulle vinna eller inte, komma i kontakt med massor av människor. Det kom många mejl innan valet, men också efter. Då fick vi massor med ledsna mejl om folk som var oroliga på riktigt. Det var inte kul, säger Andreas Ullenius.

– Men det är lite så vi vill jobba. Vill knyta upp våra arbeten på aktuella händelser i vardagen, säger Henrik Hallberg.

Det är till sina internationella uppdrag som Round & Round behöver en engelsktalande copywriter. Rekryteringsprocessen pågår just nu.

Round & Round har dessutom anställt följande personer:

Sofie Gustafsson, kommer senast från Abby Priest där hon varit strategisk och operativ projektledare med PR-fokus och kliver in rollen som PR Director.

Hanna Eriksson Wiita, med en bakgrund inom journalistiken från bland annat Borlänge Tidning, gick ut Berghs School of Communication's i våras och kommer att arbeta som AD.

Petter Esbjörnsson, också nyutexaminerad från Berghs School of Communication, tar i sin tur med sin erfarenhet från If Skadeförsäkring, och stärker Round & Rounds kreativa erbjudande i sin roll som copy.

Erik Ström, som tidigare gjort sig ett namn i kommunikationskretsar som en representant för Sverige i Young Lions 2016 i kategorin PR, har en genomförd kandidatutbildning i media och kommunikation, samt en tvåårig utbildning från Miami Ad School i bagaget. Erik kommer senast från jobbet som chefredaktör och creative director på Magasinet Bandyportföljen.

Frida Änges kommer direkt från Handels med en kandidatutbildning i Retail Management. Under hösten kommer hon parallellt med jobbet att slutföra sin Master i Business & Management. Fridas roll blir creative planner.

Jacob Stjärne kliver in i som affärsstrateg och business director på Round & Round. Jacob har varit inom NoA en längre tid, och arbetat både som projektledare och new business- ansvarig i nätverket.

Nahir Aslan anställs som contentansvarig och ska driva detta affärsområde. Nahir lämnar Scania efter fem år som Communications Manager och ansvarig inom Corporate Relations.

Copywritern Claudia Cavalli plockas in som content editor. Claudia kommer närmast från Almia och har redaktionell erfarenhet från Plaza Magazine och SvD Perfect Guide.
Emma Gunnarsson anställs som operativ projektledare, och har tidigare jobbat på DDB Stockholm.

August Laustsen, som tidigare gjort praktik hos Round & Round och uppmärksammades för sin kampanj där han sökte jobb hos svenska byråer genom att utge sig för att vara dansk kund, anställs som art director. August kommer från danska byrån React, som är en del av Konstellation & Republica i Köpenhamn, där han var lead creative.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.