Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 15 januari 2013, 15:45
Business Swedens nya logga har tagits fram av varumärkesbyrån Grow
Tidigare idag lanserades Business Sweden, Sveriges nya organisation för att stimulera export och investeringsfrämjande. Organisationen har skapats genom en sammanslagning mellan gamla Exportrådet och Invest Sweden med ett bredare uppdrag än sina föregångare. Vilket det är viktigt att det nya varumärket representerar, enligt den nygamla kommunikationschefen.
Det nya varumärket Business Sweden ska också på ett tydligare sätt visa att det handlar om att göra internationella affärer menar Katinka Palmgren som är kommunikationschef för Business Sweden också hade samma roll på det tidigare Exportrådet:
- Business Sweden som namn täcker in hela det nya uppdraget, dvs både export och investeringar. Vi arbetar med Sverigenyttan i fokus för att göra Sverige mer attraktivt att göra affäre i. Detta genom att göra det enklare för svenska företag att växa internationellt och genom att attrahera utländska företag att investera i forskning och utveckling i våra kompetens- och teknikkluster.
För den nya organisationen finns det idag två huvudsakliga utmaningar menar hon, vilka dels handlar om att få två olika kulturer och arbetsätt att fungera smidigt dels om att göra det nya varumärket lika känt, som sina föregångare:
- Vi måste nu jobba med att göra det nya namnet och erbjudandet etablerat både i Sverige och utomlands. Exportrådet var ett upparbetat och känt varumärke och vi ska nu bygga upp en ny organisation och få till ett lika stort varumärkesvärde. Det är ett stort arbete.
För att förankra varumärket i organisationen har man bland annat arangerat chefskonferenser och satsat mycket på vad man kallar för gedigen internkommunikation genom löpande information på intranät, många personalmöten och informationsfilmer från Exportrådets VD.
Man har också haft hjälp av varumärkesbyrån Grow som har gjort identitet och grafisk profil. Ulf Sandberg har varit creative director i uppdraget:
- Vi har arbetat intensivt med uppdraget under hösten och är väldigt stolta över resultatet. Allt vi gör bygger på ett grundläggande idé- och strategiarbete, där målet har varit att skapa en organisation och identitet som gynnar Sverige. Det har vi, tillsammans med kunden, lyckats med och nu börjar resan med att etablera organisationen och varumärket runt om i världen.
Men till skillnad från tidigare då Exportrådet använde Swedish Trade Council som internationell översättning är det nya namnet nu helt på engelska - såvä utomlands som hemma i Sverige.
- Vi har nästan 600 anställda på plats i 60 länder. Endast 100 av dessa medarbetare sitter i Sverige. Att ha ett engelskspråkigt namn är därför en självklarhet, menar Katinka Palmgren.
Fredrik Hazén