Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

”Ett lätt drag av autism är aldrig fel”

Publicerad: 30 Mars 2012, 13:46

Cohn & Wolfes Stockholms-vd Marta Karlqvist.

Foto: Magnus Hallgren/Scanpix.

Marta Karlqvist har vänt en storförlust till vinst som vd för för pr-byrån Cohn & Wolfe. För Resume.se berättar hon om vändningen för byrån, sin skofetischism, tiden i New York och sitt närapå fotografiska minne.


Ämnen i artikeln:

Marta KarlqvistCohn & Wolfe

Marta Karlqvist har tillbringat flera år av sitt yrkesliv som vd för pr-byrån Bite i New York.

2010 var det dags att flytta hem igen efter ett erbjudande om att bli vd för Cohn & Wolfes Stockholms-verksamhet:
–   Jag stod utanför lägenheten i New York och såg flyttbilen köra iväg.  Jag var nog inte riktigt förberedd på den kulturella omställningen det  innebar att flytta tillbaka till ett land där folk backar ur en dejt  bara för att man har bokat in en tvättid, säger Marta Karlqvist.

I  USA lämnade hon exempelvis in tvätten till sin dörrvakt på morgonen och  fick den vikt, struken och det kostade knappt någonting.

Marta Karlqvist är uppvuxen i Uppsala och har många strängar på sin lyra.

Hon  drog redan som 19-åring iväg till USA första gången. Då pluggade hon  till inredningsarkitekt i Kalifornien, men insåg snart att marknaden  inte var så stor här hemma i Sverige – hon är 40 år idag.

Hon började också en psykologiutbildning, men hoppade av redan efter en termin:
–  Jag gillar att jobba med människor, men det var inte min grej att  lyssna på folk som mår dåligt hela dagarna. Jag kunde heller inte  identifiera mig med studenterna, säger Marta Karlqvist.

Ibland brukar man lite skämtsamt säga att det är psykologerna som har mest problem?
–  Jag håller det inte för omöjligt. Navelskåderi är verkligen inte min  grej och nu går väl folk snarare till coacher än till psykologer, säger  Marta Karlqvist.

Hon valde i stället att jobba på skoaffär i ett år och det var där hon verkligen inledde början till en riktig skofetischism:
–  Jag har säkert 150 par skor, varav många med klackar. Jag har ju även  jobbat med Net-A-Porter som kund i fyra år och då fick jag 30 procents  rabatt. I Sverige är man inte så mycket för det här med höga klackar så  här har ju inte så mycket användning för alla mina skor, säger Marta  Karlqvist.

Det var under sin tid på skoaffären som hon fick chans att fundera över vad hon verkligen ville.

Hon  kunde tänka sig alltifrån lärare till läkare, men det slutade med att  hon pluggade till civilekonom vid Mälardalens Högskola samt vid London  Metropolitan University, vilket hon fick stipendium till under sista  året på sin utbildning.

Studerandet har aldrig varit något problem för henne:
–  Jag har väldigt lätt för att komma ihåg saker. Frågar du mig vad som  hände för tio år sedan kommer jag kanske inte ihåg det, men om du ber  mig rabbla förra årets budget kommer jag ihåg varenda siffra. Ett lätt  drag av autism är aldrig fel, säger Marta Karlqvist.

Hon tycker  dock att det från gång till annan kan vara en förbannelse att ha så bra  minne eftersom man ibland gärna snabbt vill glömma bort vissa saker. För  att älta är inget som Marta Karlqvist lägger tid på:
– Jag är otroligt rastlös, säger hon.

Många vi pratar med till våra helgintervjuer beskriver sig själva som rastlösa personer. Kan detta vara en framgångsfaktor?
–  Jag antar det. För mig handlar det nog mest om att jag inte är någon  förvaltande person, utan vill driva saker framåt, säger Marta Karlqvist.

När tar du det lugnt?
–  Nästan aldrig. Jag är en sådan som inte sover så mycket heller, utan  ligger och läser i sängen. Jag passar kanske inte in i Sverige  egentligen. Jag är ju inte så mainstream, säger Marta Karlqvist.

Hon  tror också att det var just det som gjorde att hon kände sig som hemma  då hon flyttade till New York.  Hon jobbade stenhårt som chef för Bites  New York-kontor – i regel började hon åtta på morgonen och jobbade till  halv åtta på kvällen, men de anställda satt kvar ännu längre:
–  Man kan väl säga att de anställda väntade ut mig tills jag gick hem. I  USA kan man få sparken med två veckors varsel. Så folk går lite som på  äggskal och man har svårt att få direkt feedback och synpunkter på  saker, säger Marta Karlqvist.

I amerikanska filmer brukar man se att folk som slutar på sina jobb i USA går iväg med lådor?
–  September 2008 var verkligen ingen munter tid. På vägen från  tunnelbanan till jobbet såg jag exempelvis när Lehman Brothers hade låst  portarna för sina anställda, säger Marta Karlqvist.

Hon valde att  flytta hem igen 2009 efter att ha fått frågan om hon kunde ta över  Bites Stockholms-kontor i och med att dess nuvarande vd skulle på  mammaledighet.

Marta Karlqvist inledde sin karriär på telekomföretaget MCI, vilket jobbade med American Airlines.

Hon  fick via just American Airlines möjlighet att arbeta med lanseringen  flygalliansen oneWorld på den nordiska marknaden.  Hon började jobba på  byrån Intra, vilken sedan köptes upp av it-konsultbolaget Resco.

När Rescos vice-vd gick till IT-bolaget EDS i samband med IT-kraschen följde hon med. Hon började som managementkonsult, men utsågs senare till marknadschef för norra Europa.

Du verkar ha haft mängder med jobberbjudanden och avancemang i din karriär?
– Jag är tacksam över att jag har fått arbeta med folk som jag verkligen gillar, säger Marta Karlqvist.

Varför är just du så pass framgångsrik karriärmässigt tror du?
–  En förklaring är nog att jag alltid vill göra mitt bästa. Detta gäller  även om det kanske rör ett jobb som kanske inte är det allra roligaste  som jag någonsin har gjort, säger Marta Karlqvist.

Hon fick  verkligen smak för det här med pr-biten under sin tid på EDS.  Hon föll  pladask för utmaningen att försöka styra budskap.

Hon gjorde ett  snabb inhopp på FourC och sedan var det Bite som gällde. Här fick hon  erbjudandet om att driva byråns kontor i New York, men sedan blev det  alltså Cohn & Wolfe och Sverige som gällde:

– Jag pendlade  mellan Stockholm och New York i nio månader och hade träffat Cohn &  Wolfs koncernchef Donna Imperato i samband med olika juryarbete, säger  Marta Karlqvist.

Då en rekryteringskonsult berättade att Cohn  & Wolfe sökte en vd för Stockholms-kontoret blev hon inte direkt  överförtjust till en början.

Det vill säga det kändes lite som samma sak hon redan gjort med Bites Sverige-kontor. Hon föll dock till föga till slut:
– Jag gillade ändå varumärket och tyckte att det lät som en intressant utmaning att vända byrån, säger Marta Karlqvist.

Hon  fick ett riktigt städjobb och nu börjar det talas om en Marta-effekt.  Detta eftersom hon har lyckats vända en blödande verksamhet till en  vinst på 1,5 miljoner kronor:
– Jag tror stenhårt på att sådana här beslut måste fattas direkt, säger Marta Karlqvist.

Hur känns det att gå fram som en bulldozer?
–  För det första har jag betalt för att få byrån lönsam. För det andra  känner jag ändå med folk. Jag kunde inte sova på flera dagar första  gången jag skulle ge besked om att en person inte fick vara kvar, säger  Marta Karlqvist.

Hon menar ändå att fördelen nu jämfört med då är  att hon vet exakt vad hon får och vad hon inte får säga rent lagligt,  vilket innebär att hon kan lägga mer kraft och empati åt att hjälpa  folk.

Hon tjänar ungefär lika mycket som hon gjorde i New York – hon hade en taxerad förvärvsinkomst på 1 280 000 kronor under 2010:
–  Man fick ut mer där, men det behövdes verkligen eftersom det är  jättedyrt med boende i New York och man vill ju inte bo i en blöt  källare med möss och kackerlackor precis, säger Marta Karlqvist.

Cohn  & Wolfe i Stockholm har idag 25 anställda från att tidigare ha  varit 30-talet personer när Marta Karlqvist trädde in som vd.

Byrån har idag en jämn fördelning av intäkter mellan affärsområdena konsument, hälsa och corporate.

Marta  Karlqvist räknar med en dubbelsiffrig marginal under 2012. Inte minst  eftersom Cohn & Wolfe Stockholm inte har tappat en kund på 1,5 år  och fått en rad nya kunder som exempelvis Peak Performance, Pepsi och  Viasat Sport:
– Jag känner att allt är på plats och jag värper hellre först och kacklar sedan, säger Marta Karlqvist.

Härnäst  är planen att inspireras av bra exempel/arbetsmetoder hos övriga Cohn  & Wolfe-verksamheter samt öka kompetensen genom att skapa  utbytesprogram för konsulterna.

Hon söker också med ljus och lykta efter kompetens.

Hennes  rekryteringsmetod går ut på att ringa kunder, branschfolk och andra  människor som kan veta var den bästa kompetensen finns. Det vill säga  rekryteringsbolag och annat göre sig icke besvär.

Kraven är dock högt ställda:
– De måste vara tretton gånger smartare än jag annars får de inget jobb, säger Marta Karlqvist.

Men är inte du smart då?
– Om man går fort och ler mycket är det ingen som ser att man är ful, säger Marta Karlqvist.

Om Marta Karlqvist:
Familj: Sambo.
Karriär: Brokig och utvecklande. MCI.  
Ålder: 40 år
Utbildning: Civilekonom vid Mälardalens Högskola samt London Metropolitan University. Gått utbildning i Kalifornien till inredningsarkitekt samt läst en termin psykologi.
Karriär: MCI, nordisk marknadschef för flygalliansen oneWorld, projektledare på Intra, Resco, mangementkonsult sedermera marknadschef för Norra Europa på EDS, vd för Bite Stockholm, Vd för Bite New York, vd för Cohn & Wolfe Stockholm.
Bor: Vasastan, Stockholm
Fritidsintressen: Resa, god mat och träna. I den ordningen.
Dold talang: Läskigt gott minne
På nattduksbordet: Guns, Germs, and Steel: The Fates of Human Societies av Jared Diamond
Fem  viktiga personer i ditt nätverk: Vännerna Lotta Lagerdahl MSL China,  Joa Heimer Nordisk Film TV, Anika Beclijevski TV4, f.d. kunden Jo  Petherbridge BBC Worldwide och min chef Donna Imperato.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Marta KarlqvistCohn & Wolfe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.