Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

”Ett lyft för hela damfotbollen”

Publicerad: 23 juli 2013, 10:34

Lotta Schelin under Fotbolls-VM 2011

Foto: TV4

På onsdag möter Sverige Tyskland i Fotbolls-EM:s semifinal på Gamla Ullevi. Varumärkesexperten Niklas Olovzon tror att EM-succén gett damfotbollen ett jättelyft. Enligt honom har Lotta Schelin stora möjligheter att bygga sitt varumärke efter fotbollen – om hon börjar i tid. – Det är tufft att dra igång en verksamhet när man lagt skorna på hyllan, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Niklas Olovzon

Fotbolls-EM på hemmaplan har blivit en svensk folkfest. Damlandslagets spelare får stort utrymme i media och semifinalen mot Tyskland, som vunnit de fem senaste mästerskapen, har dragit till sig ett rekordstort intresse.

Resumé har pratat med Niklas Olovzon, varumärkesexpert och grundare av Passion Lab. Han anser att bakgrunden till den stora haussen är en kombination av landslagets öppenhet, spelare som sticker ut och förbundskaptenen Pia Sundhage.

– Mästerskapet är ett lyft för hela damfotbollen. Individerna lyfts fram starkare än tidigare, kanske mer än herrlandslaget. Pia Sundhage är en av de högst bidragande orsakerna till intresset. Hon har fått landslaget att bli öppnare en tidigare. Samtidigt har Lotta Schelin tagit ett ytterligare steg och det här mästerskapet kan betyda oerhört mycket för hennes varumärke, säger Niklas Olovzon till Resumé.

Vad blir viktigast för att dra till sig nya sponsorer och hålla kvar intresset?
– Att landskapet ska fortsätta vara öppna gentemot media. Mästerskapet har visat att det finns en stor potential att omsätta som kan locka sponsorernas intresse. Det gäller att fortsätta skapa utrymme även efter mästerskapet. Vi har sett många idrottslag och personligheter som hyllats för enskilda framgångar och sedan försvunnit.

Anfallsstjärnan Lotta Schelin har sedan tidigare registrerat det egna varumärket L8, som hon även låtit tatuera. Niklas Olovzon ser stora möjligheter för henne att kunna kapitalisera på framgångarna även efter karriärens slut.

– Hon måste börja redan nu, det är tufft att dra igång en verksamhet när man lagt skorna på hyllan. Man måste börja kapitalisera när man har sin storhetstid. Det har vi sett flera exempel på. Det finns ett sug efter förebilder inom damfotbollen. När man ser unga tjejer som lirar i dag vill de vara Messi eller Zlatan. Jag tror att Fotbolls-EM kommer få fler unga fotbollstjejer att få upp ögonen för Lotta Schelin samtidigt som hennes lyskraft som annonspelare förstärkts enormt, säger Niklas Olovzon och fortsätter:

– I dag är det inte många som följer hennes framfart i Frankrike. Hon har fått viss draghjälp av Zlatan, men står samtidigt tydligt i hans skugga. Nu finns det en stor potential för företag att börja engagera sig i damfotbollen. Det är många sponsorer som visar intresse under själva mästerskapet. Jag tror många företag har mycket att vinna på ett mer långsiktigt engagemang. Damfotbollen har mycket mark som ännu inte är upptrampad, till skillnad från herrfotbollen som nästan är överexponerad.

Hur stor betydelse har Pia Sundhage för det ökade intresset kring landslaget?
– Oerhört stark. Pia Sundhage kom in med en annan attityd än vad vi har sett från svenska idrottsledare innan. Dels har hon en fantastisk personlighet, men hon har också dragit en hel del lärdomar från tiden i USA där man förstår vikten av att vara öppen gentemot media. Man kan säga mycket om amerikansk idrott, men de stänger aldrig några dörrar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Niklas Olovzon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.