Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

”Ett väldigt kaotiskt dygn”

Publicerad: 26 februari 2014, 12:05

Ola Granfeldt.

Vasaloppets pr-chef Ola Granfeldt, tidigare på Prime, åkte i förrgår för första gången de nio milen i fäders spår. Dagen efter fick han – rejält sliten i kroppen – jobba stenhårt med kommunikationen i samband med väderhotet mot det klassiska loppet. – Det har varit ett väldigt kaotiskt dygn, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Vasaloppet

I fjol lämnade Ola Granfeldt Prime efter fem år på pr-byrån för tjänsten som pr-chef för Vasaloppet.

Internt sägs det att det tar två år att komma in i den komplexa organisationen för idrottsklassikern som på senare år utvecklats till en helårsverksamhet med en rad lopp, tjänster och samarbeten med näringslivet.

Ola Granfeldt trivs utmärkt och har testats hårt de senaste dagarna – ett elddop för honom, organisationen och kommunikationen.

Mildvädret hotar spåren, och efter alla frågetecken kring loppet hölls klockan 10 i förmiddags en presskonferens som direktsänders av både SVT och TV4. Där meddelades det att Stafettvasan (8 000 deltagare) på fredag och det "riktiga" Vasaloppet på söndag (15 800 deltagare) kommer att genomföras trots de besvärliga yttre förhållandena.

–      Vi ville gå ut brett eftersom det här berör så många. Det behövdes en presskonferens för att beskriva problemen och den plan vi har för att ändå genomföra arrangemangen. Vi tänkte att vi samlar allt och förklarar hela bakgrunden, säger Ola Granfeldt.

–      Det är ett otroligt stort intresse för Vasaloppet och det här är ett bra test för organisationen, att utsättas för en sådan här kritisk situation.

Själv gjorde Ola Granfeldt sin niomils-debut i förrgår på tiden 7,37 i det moddiga spåret. Dagen efter kom larmen om vattnet som trängt in under banan. Med en sliten kropp fick Ola Granfeldt jobba för högtryck för att inhämta information om situationen och sköta kommunikationen.

Nu känns läget mer kontrollerat och Ola Granfeldt tror att räddningsplanen håller.

Han har under det gångna året jobbat med det nya året runt-perspektivet för Vasaloppet  som ska vara en ständig angelägenhet, digitalt med nya tjänster, med lopp på sommaren och fysiskt genom genom arrangemang ihop med sponsorer.

För tio år sedan var det en dipp i deltagare – numera blir loppen fulltecknade många månader innan. Detta tack vare den allmänna hälsotrenden, samt Vasloppets långsiktiga arbete, den speciella själen i arrangemanget och de utmärkta, tusentals funktionärerna, förklarar Ola Granfeldt.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Vasaloppet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.