Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Experten: Det behövs en syndabock

Publicerad: 11 februari 2013, 13:48

Ingela Stenson på United Minds kommenterar Findus kris.

Foto: Pressbild (Obs. montage)

Findus får finna sig i att stå i centrum för hästköttsskandalen som nu rullas upp. Det menar mat-pr-experten Ingela Stenson på United Minds. Men på sikt är chanserna goda att de klarar sig relativt helskinnande.


Ämnen i artikeln:

United MindsFindus

Ingela Stenson har en gedigen erfarenhet som kommunikationsrådgivare i mat- och livsstilsfrågor. Hon har bland annat varit ordförande i Livsmedelsföretagens kommunikationsgrupp och ordförande för dåvarande jordbruksminister Margareta Winbergs matgrupp.

Krisen för Findus beskriver hon som allvarlig.
– Krissituationen är allvarligast när det uppdagas att man har lovat något man inte håller. Det är inte farligt med höstkött, men när konsumenten känner sig lurad går det åt skogen. Att man får känslan av att man inte kan lita på företag eller varumärken är allvarligast, säger hon.

Findus själva menar att de får oförtjänt mycket kritik. Detta eftersom de själva upptäckte fusket genom sina kontroller. Men enligt Ingela Stenson håller inte riktigt det argumentet.  
– Det är bra att de slog larm, men det är ju deras skyldighet att göra. Findus kommer att få stå för det här precis som med ICA och köttfärsen, även om fler är inblandade. Mediahanteringen brukar kräva en syndabock och det är svårt att undvika att det är Findus.

Men på lite längre sikt ger hon ändå företaget goda chanser att återupprätta förtroendet.  
– Det går säkert att återupprätta. Krasst sett är det så att så länge folk inte blir skadade eller dör, då kommer det i backspegeln att karaktäriseras som ett olycksfall i arbetet med skumma underleverantörer som har svikit. Det finns goda möjligheter att reparera skadan. Trovärdigheten står och faller med hanteringen av det som har hänt. Tar de stort ansvar så vinner de också respekt och jag tror Findus kommer reda ut det här, säger Ingela Stenson.

Hur drabbas de på lite kortare sikt?
– Jag skulle gissa att det drabbar dem hårt ett tag men inte så länge. Det gäller att återvinna förtroendet på olika sätt och tala om varför det blev så här. De behöver skärpa sina rutiner och visa öppet att de också gör det. Findus är välkänt och har ett grundförtroende att stå på.

Men det är inte bara Findus som just nu genomlider en stor kris. Hela segmentet med färdiglagad mat får sig en släng av sleven.  
– Det blir en smäll för färdiglagad mat som är en växande marknad. Folk vill kunna köpa snabb mat och kunna lita på den.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

United MindsFindus

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.