Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Experten: ”Persbrandt tvättar HA:s varumärke”

Publicerad: 3 november 2014, 09:43

Hells Angels har en ny taktik för att tvätta varumärket – umgås med kändisar som Patrik Sjöberg, festfixaren Michael Brinkenstjärna och skådespelaren Mikael Persbrandt. Varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon menar att HA mer att vinna än vad kändisar som Mikael Persbrandt riskerar att förlora i anseende.


Ämnen i artikeln:

Patrik SjöbergLasse KronérMikael Persbrandt

– Mikael Persbrandt hjälper indirekt till att förbättra anseendet för HA. Man kan få större attraktionskraft bland potentiella medlemmar, säger Niklas Turner Olovzon.

Han är cd och grundare av byrån Passion Lab, som är specialiserad på varumärkesutveckling och sponsring.

Det är inte så förvånande att kändisar som just Mikael Persbrandt hänger med Hells Angels-folk, resonerar han – skådespelaren figurerar i sociala medier med en bild med Jerry Solfeldt (medlem i Hip Hop-gruppen Kartellen) och den förre HA-presidenten Thomas Möller (bilden visar när man "laddar" inför premiärvisningen av Snabba Cash III).

– Mikael Persbrandt har ett varumärke som är kantat av en massa skandaler och är därmed mer tåligt. Jag skulle bli mer förvånad och folk skulle nog bli betydligt mer upprörda om exempelvis Lasse Kronér hängde med Hells Angels, säger han.

Den förre höjdhoppsstjärnan Patrik Sjöberg är ytterligare en av de kändisar som umgås med HA, enligt Expressen.

Här råder ungefär samma logik om förväntningar, enligt Niklas Turner Olovzon.

– Patrik Sjöberg och Sven Nylander ertappades med kokain i samband med EM i Göteborg år 2006. Patrik Sjöberg drabbades inte särskilt hårt av skandalen, medan det var en helt annan historia för Sven Nylander, säger han.

Sociala medier har lett till att kändisar förekommer i en mängd olika sammanhang och att mer eller mindre tveksamma personer kan passa på att lägga en arm runt en kändis och ta en bild.

Mikael Persbrandt har heller inte så lätt att gå på vanliga ställen om han ska gå på krogen, vilket kan bidra till att han söker sig till sådana som lever utanför samhället, enligt Niklas Turner Olovzon.

– Man får heller inte glömma att Mikael Persbrandt kan vara en stor idol i dessa kretsar på grund av sin badboy-image. Han och sådana som Ola Rapace tillhör en viss typ av skådespelare som verkar vurma för människor som befinner sig i samhällets utkanter, säger Niklas Turner Olovzon.

Vi talar om enprocentare här?
– Problemet med HA är att ingen riktigt vet var gränserna börjar eller slutar. Det blir lite som en supporterklubb och det kan vara mer tveksamt vad som sker kring enskilda individer inom klubben, säger Niklas Turner Olovzon.

HA har blivit en symbol för motorcykelgäng, men att det finns gäng som är betydligt värre än HA utan att nämna några namn och det gör att HA är ett komplext varumärke, enligt Niklas Turner Olovzon.

Rikskrim menar att HA tvättar sin byk?
– Den här typen av organisationer tjänar mycket på att synas i olika sammanhang. Ett foto kan vara värt mycket för HA i och samtidigt kan ingen anklaga Persbrandt för att han råkar hamna på en bild med en person som han kanske inte borde finnas på bild med, säger Niklas Turner Olovzon.

Var det Easy Rider och Steppenwolfs Born to be Wild som bidrag till bilden av motorcykelgängen egentligen?
- Jo, men sedan har det också byggts på med tv-serier som Sons of Anarchy. Motorcykeln är ju egentligen bara en samlingspunkt, en tribe, och sedan uppstår det en subkultur kring den, säger Niklas Turner Olovzon.

Expressen har sökt Mikael Persbrandts agent.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.