Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Experten: ”Rent tekniskt är det en jättedålig tweet”

Publicerad: 17 September 2015, 11:56

Intellectas strategichef Hampus Brynolf hade gärna sett att flera svenska politiker använde sociala medier för att ta ställning: "Man hade till exempel gärna sett Stefan Löfven kunna ta tydligare ställning i Ungern-frågan"

Foto: Kenny Bengtsson

Världen hyllar Barack Obamas tweet till 14-årige Ahmed Mohamed. Enligt Intellectas strategichef Hampus Brynolf handlar genomslaget mer om tajming än innehåll. Han tror inte att aktionen bygger på opportunism. – Den är nog äkta, med det sagt är jag lång ifrån säker på att Barack Obama själv har skrivit den.


Ämnen i artikeln:

TwitterBarack ObamaHampus BrynolfIntellecta

Barack Obamas senaste tweet är en solskenshistoria som har blivit en toppnyhet världen över. Upprinnelsen var att The Dallas Morning News uppmärksammade det 14-årige teknikgeniet Ahmed Mohamed vars hemmagjorda klocka misstänktes för att vara en bomb varpå polis inkallades.  

Några dagar senare blev Barack Obama varse om händelsen och på onsdagen levererade han följande tweet.

"Cool klocka, Ahmed. Vill du ta med den till Vita huset? Vi borde inspirera fler barn som du att gilla vetenskap. Det är vad som gör Amerika fantastiskt", skrev presidenten i en tweet som re-tweetats fler än 370 000 gånger.

Sajten Vox.com gick så långt i sina hyllningar till presidenten att de kallade Obamas inlägg för "den perfekta tweeten". Hampus Brynolf på Intellecta anser att det inte är tweeten i sig som skapat genomslaget.

– Att kalla den en perfekt tweet är att ta i. Det här handlar mer om att ta ställning i en aktuell fråga än innehållet. Inlägget innehöll varken hashtags eller snabel-a:n så rent tekniskt är det en jättedålig tweet. Det handlar om tajming och att det är världens mäktigaste man som är avsändare som skapade genomslaget. Vad som också är problematiskt är att han inte gör några referenser till händelser. Har man ingen förförståelse blir den helt irrelevant.

Det går så klart bara att spekulera i huruvida idén till inlägget kommer från hans kampanjstab eller han själv. Vad tror du?
– Jag tror att han varit inblandad, om det är hans idé eller inte vet jag inte. Den måste ha gått igenom ganska många steg för att de skulle vara helt säkra på informationsläget. Det som gör tweeten mer autentisk är att han inte befinner sig i ett läge där han kampanjar. Det är ingen strategisk tweet utan handlar mer om en ideologisk övertygelse.

Så det finns ingen opportunism här?
– Den är nog äkta, med det sagt är jag lång ifrån säker på att Barack Obama själv har skrivit den.

Nu har inte statsminister Stefan Löfven Twitter. Men hade han kunnat skriva en sådan här tweet?
– Då hade han kunnat bli anklagad för ministerstyre. Det amerikanska systemet fungerar annorlunda än i Sverige. Men i Sverige generellt så hade man önskat sig mer sånt här av våra ledande politiker. Man hade till exempel gärna sett Stefan Löfven kunna ta tydligare ställning i Ungern-frågan. Men i Sverige hade ett sådant inlägg på sociala medier efterföljts av en diskussion kring hans politiska pussel, positionering genemot Angela Merkel etcetera.

Hampus Brynolf är övertygad om att de svenska partierna sneglar över Atlanten för att hämta strategier kring sociala medier.

– Här ligger Obama långt framme. Men det är också en resursfråga. Ett sådant här ställningstagande, som går hela vägen, kräver både mod och muskler.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.